Annonce

Styrketræning for alle

Ordet styrketræning forbindes ofte med store muskelsvulmende fyre i meget små badebukser. Men ved et kig rundt i de fleste af Danmarks motions- eller fitnesscentre vil man opdage, at langt størstedelen af dem, som træner, er ganske almindelige mennesker. Efterhånden er det begyndt at blive en folkesport at styrketræne. Det er let at komme i gang, og alle, unge som gamle, har stor gavn af alle de fordele, som styrketræning giver.

Styrketræning

En times træning cirka hver tredje dag er rigeligt til at give resultater, der tilfredsstiller de fleste i form af en øget styrke og muskelmasse. Har man store ambitioner med sin træning, kan træningsmængden øges. For at dyrke styrketræning, er det ikke nødvendigt at jonglere med vægtskiver og stænger. De fleste motionscentre har styrketræningsmaskiner, som gør træningen lettere og mere sikker. Dog er frivægtstræning mere effektiv end maskintræning, da frivægte medfører en aktivering af flere muskelgrupper.

Annonce (læs videre nedenfor)

Fysiske fordele

Et af de vigtigste argumenter for at dyrke styrketræning er de helbredsmæssige fordele, som følger i kølvandet på træningen. Øget muskel- og knoglestyrke, nedsat risiko for type-2 diabetes og overvægt er nogle af de kvaliteter, styrketræning kan medføre. Især ældres funktionsevne og dermed livskvalitet kan ændres markant ved påbegyndelse af styrketræning. Og det er aldrig for sent at komme i gang. Ældre kan opnå fremskridt, som i princippet gør dem mange år yngre. Det kvindelige køn skal ikke være bange for at få for store muskler. At opbygge muskelmasse er en meget langsommelig proces, så man kan sagtens nå at stoppe i god tid.

Træningen skal følge den røde tråd

Træningen skal være planlagt og systematiseret for at være optimal. Det kræver, at der trænes efter et program, og at de gængse træningsprincipper følges. Mange motionscentre har af samme årsag uddannede instruktører ansat, som kan sætte én i gang og hjælpe med at tilpasse programmet, efterhånden som man bliver mere trænet. Vil man gerne ofre lidt ekstra, kan man hyre en personlig træner. Han/hun sørger for, at man får lidt mere ud af træningen og spiser den rette kost. En personlig træner har som regel lidt mere uddannelse end den almindelige instruktør.

Hvis motionscentre ikke passer til ens temperament eller hverdag, er der mulighed for at lave et styrketræningsprogram til hjemmet. Afhængig af ambitionerne kan man vælge at installere et komplet fitnessrum i kælderen med maskiner, frivægte og løbebånd. Alternativt (og heldigvis) kan man lave et grundtræningsprogram ved hjælp af egen kropsvægt, et par håndvægte, stor træningsbold og en god træningselastik. For komfort kan man supplere med en yogamåtte.

Annonce (læs videre nedenfor)

Styrketræning - et vigtigt supplement til idrætsudøveren

Næsten alle idrætsudøvere har gavn af styrketræning, da gevinsterne foruden forbedret styrke er øget eksplosivitet (hurtighed), forudsat at de rigtige træningsprincipper benyttes. Ydermere kan den generelle risiko for skader nedsættes betydeligt ved hjælp af styrketræning. For idrætsudøvere er det overvejende smartest at træne med frie vægte, da man ved, at denne form har lettere ved at få overført styrken og hurtigheden til den virkelige verden.

Udgifter

Styrketræning kræver ikke noget specialudstyr. De eneste faste udgifter er kontingentet til motionscentret, og det kan svinge fra cirka 100 kroner til 500 kroner per måned, alt afhængig af centrets udstyr, beliggenhed og navn. Der er ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem pris og kvalitet. De fleste centre har forskellige kontingenter, som eksempelvis klippekort og PBS-løsninger. Kontingent giver som regel også mulighed for adgang til motionscentrets aerobictimer og andre træningshold . Overvejer man at gøre brug af en personlig træner, skal man vide, at de fleste koster 300 til 700 kroner i timen.

Læs mere hos www.motion-online.dk .

Annonce (læs videre nedenfor)

Læs mere om SPORT OG MOTION

Sidst opdateret: 25.01.2013

Annonce