Annonce

Sund som ung

Hvor mange unge lever usundt?

Når man er ung, er der mange andre ting at gå op i end at leve efter mors formaninger om at spise sundt og droppe smøger og øl til festen. Forekomsten af overvægt og fedme blandt børn og unge er generelt stigende. Det ser ud til, at hver tiende elev i 7. klasse er overvægtig. Kun 10 procent af større børn og unge lever efter anbefalingerne om at spise 6 stykker frugt og grønt om dagen, og flere og flere har en dårlig kondition i forhold til for 20 år siden. Men det er værd at få nogle sunde vaner som ung, hvis man både vil se godt ud i de nye jeans og have god energi i skolen og til fest. Sunde vaner påvirker hverdagen mere, end man måske er klar over. Og gode vaner som ung kan forlænge og forbedre voksenlivet betydeligt.

Annonce (læs videre nedenfor)

Hvorfor er det vigtigt at have sunde kostvaner som ung?

Ofte er det pigerne der spiser sundest, mens drengene er de mest fysisk aktive. Rigtig mange unge udvikler dog usunde spisevaner i de større klasser, hvor morgenmaden skippes og sulten stilles af fristelser fra bageren og pizzeriaet i pauserne. Men det er vigtigt at spise ordentligt ved de tre hovedmåltider, så de fede og søde sager ikke kommer til at erstatte sund morgenmad og frokost.

Hvis man til gengæld spiser varieret kost med masser af fibre, frugt og grønt og samtidig sparer på fedt og sukker , er der masser af god energi til at holde krop og hjerne frisk hele dagen. Samtidig forebygger sund kost kroniske sygdomme, hvorimod meget fedt og sukker kan forårsage forskellige livsstilssygdomme og overvægt. Hvis man tillægger sig nogle gode kostvaner som ung, får kroppen desuden nogle gode byggesten til at færdigudvikle kroppen med. Og med en sund krop som ung bliver det også lettere at leve sundt og længe som voksen med overskud til alt det, man gerne vil have ud af livet.

Hvorfor er det vigtigt at dyrke motion som ung?

Det er sjovt at dyrke motion , og når man er fysisk aktiv, kan det være med til at skabe stærke sociale relationer og give øget selvværd. Man kommer også til at se bedre ud. Hvis man har været vant til at dyrke sport som ung, kan det være lettere at opretholde en sund, aktiv livsstil som voksen. Hvis man derimod ikke dyrker motion i ungdommen, er der risiko for at blive overvægtig, og det kan medføre alvorlige sygdomme i voksenlivet. Derfor er motion i hverdagen vigtig for at holde sig både mentalt og fysisk stærk, både på kort og på lang sigt.

Annonce (læs videre nedenfor)

Hvilke usunde vaner har unge?

Rygning

Blandt 15-årige er det så mange som hver tiende, der ryger dagligt. Det har samtidig vist sig, at unge, der ryger i en tidlig alder, bliver mere afhængige og har større risiko for at udvikle forskellige livsstilssygdomme som voksne. Unge rygere er generelt også i dårligere form end ikke-rygere på samme alder, fordi de dyrker mindre motion. Dette kan være med til at øge risikoen for overvægt og forskellige sygdomme. Derfor er det godt allerede som ung at begynde at tænke over rygningens konsekvenser og skære ned på røgen for at undgå de mange mulige følgevirkninger.

Alkohol

Danske unge drikker meget alkohol , og de drikker ofte. De starter desuden med at drikke væsentligt tidligere end unge i de fleste andre europæiske lande. Allerede i danske 7.-klasser har 25 procent af eleverne prøvet at drikke så meget, at de kunne mærke en virkning. Der er forskellige risici ved at drikke meget så tidligt. På kort sigt er der større risiko for at komme i konflikt med venner og familie, at komme ud for ulykker og få uønskede seksuelle oplevelser. På lang sigt kan et tidligt og højt alkoholforbrug også forårsage flere sygdomme som voksen og øge risikoen for at dø tidligt. Derfor er der mange gode grunde til at holde igen med både tobakken og alkoholen, når man er ung, da mange livsstilsvaner bliver grundlagt her.

Hvad kan man selv gøre?

Man kan selv gøre en masse for at have en sund ungdom, for eksempel:

  • Dans igennem til festerne – det er rigtig god motion

  • Dyrk regelmæssigt motion flere gange om ugen

  • Tag cyklen i stedet for at blive kørt rundt – så slipper du også for at være afhængig af andre

  • Tag masser af frugt og grønt med til hele dagen – så er der god energi til krop og hjerne

  • Sig nej tak til søde, salte og fede snacks

  • Brug frikvarteret til at spille fodbold og bevæge dig i stedet for at ryge cigaretter

  • Vent med at drikke til fester, eller drik mindre, end du plejer – så mister man ikke så let kontrollen og ærgrer sig over ting, man fortryder. Og så har man det meget bedre dagen efter.
Annonce (læs videre nedenfor)

Læs mere

Læs mere om, hvordan andre unge lever i dag, på Statens Institut for Folkesundheds hjemmeside.

Andre, der også har lavet undersøgelser om unges sundhedsvaner, er blandt andre Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse . Motions- og Ernæringsrådet har også publiceret en rapport om forebyggelse af overvægt og fedme blandt børn og unge.

Læs mere om SUND TEENAGER

Sidst opdateret: 16.04.2010

Annonce