Annonce

Hvad kan jeg selv gøre mod en vinterdepression?

Er du også træt af at måtte overgive dig til en vinterdepression, så snart lyset forsvinder? Og er du vant til, at der først er udsigt til bedring omkring marts måned? Så læs med her, og få gode råd til, hvad du selv kan gøre for at forebygge en vinterdepression.

Hvad er de vigtigste kendetegn ved en vinterdepression?

Vinterdepression er kendetegnet ved, at tilstanden starter i efterårsmånederne og slutter i foråret. I vinterperioden bliver de pågældende mennesker først og fremmest energiløse, men også triste. De får en øget appetit med trang til søde sager, og større søvnbehov. Man kan kende vinterdepression fra almindelig tristhed dels ud fra de ovennævnte symptomer, dels fordi den forløber efter et karakteristisk mønstrer, som gentager sig år på år. Normalt opdager man først mønstret efter adskillige år.

Annonce (læs videre nedenfor)

Hvordan kan man undgå, at vinterdepressioner vender tilbage?

Der findes ikke nogen sikker måde, man kan undgå denne stadige tilbagevenden af symptomerne på bortset fra medicinsk antidepressiv behandling. Denne form for behandling vil de fleste dog nok forbeholde meget svære tilfælde på grund af bivirkningerne. Lysbehandling er et godt og effektivt alternativ.

Det er vigtig at opdage mønstret, som vinderdepressionen har, og sætte hurtigt ind med lysbehandling. Eventuelt kan man starte lidt før, man forventer, at symptomerne kommer, for at undgå at tilstanden udvikler sig.

Hvad kan man selv gøre for at forebygge en vinterdepression?

En række ”hus-råd” er fornuftige og sunde i sig selv, men vi ved faktisk ikke, om de kan forebygge vinterdepression. Internettet vrimler med mere eller mindre skøre forslag. Nogle råd er på den anden side uskadelige og måske gavnlige. Her kommer en række af dem:

  • Spis sundt. Masser af fisk. Nogle undersøgelser tyder på en effekt af fiskeolie mod depression. Det er usikkert, men under alle omstændigheder er fisk godt for hjertet.

  • Spis D- og B-vitaminer . Mange mennesker mangler disse vitaminer, og det kan give depressive symptomer. Og så hjælper det på hår og knogler!

  • Sørg for at få rigeligt motion i det fri. Motion vil øge ens velvære og energi, og man vil få sollys. Måske kan motion (hård motion) også hjælpe mod depressive symptomer.

  • Sørg for rigeligt lys på din arbejdsplads, og hvor du i øvrigt opholder dig.

  • Måske kan det hjælpe at tage på vinterferie i lande med stærk sol.

  • Indret dit liv efter, at dit aktivitetsniveau svinger med årstiderne.

Nogle mennesker er glade for en såkaldt solopgangssimulator. Det er et vækkeur, der vækker én med stadigt kraftigere lys, som efterligner en almindelig solopgang. Lyset er ikke kraftigt nok til at erstatte lysterapi, men nogle mennesker føler de vågner om morgenen på en blidere og mere naturlig måde fremfor ved vækkeurets larm!

Annonce (læs videre nedenfor)

Andre gode råd

  • Sørg for at have tid til din lysbehandling hver dag.

  • Tag hensyn til dig selv. Hvil dig, hvis du er træt.

  • Forfald ikke til alkohol eller stoffer for at slappe af eller blive kvikket op.

  • Lær praktisk stress-håndtering , meditation , yoga eller lignende.

  • Dyrk dine venskaber, selv om det kræver, at du tager sig sammen og kommer ud af dit vinterhi.

LÆS MERE PÅ NETDOKTOR.DK:

Sidst opdateret: 06.11.2017

Annonce