Annonce

Giv din stemme større gennemslagskraft

En hæs eller skinger stemme kan være tegn på, at du bruger din stemme forkert. Det kan du heldigvis gøre noget ved. Med en åben holdning, god jordforbindelse og dybere vejrtrækning er du godt på vej.

Nyt & Sundt nyhedsbrev
- Ny viden om din sundhed -
Denne artikel er fremstillet for Sygeforsikringen "danmark". Den indgår i nyhedsbrevet
Nyt & Sundt
som produceres i samarbejde med Netdoktor.

Nyhedsbrevet udkommer hvert kvartal til medlemmer af "danmark".

Læs mere på
sygeforsikring.dk.

Bliver du hæs om aftenen efter en dag, hvor du har talt meget? Har du en følelse af, at det snører sammen eller strammer i halsen, som om der er for lidt plads? Så kan det være tegn på, at du ikke bruger din stemme hensigtsmæssigt. Det kan komme til udtryk på mange måder. De typiske er, at stemmen er skinger, den knirker, at du taler stille eller med meget luft på. Men en uhensigtsmæssig brug af stemmen behøver ikke være noget, du mærker noget til.

- Bruger du kun stemmen lidt, overanstrenger du den ikke, uanset hvordan du bruger den. Det er først, når du taler mere eller højere, end du plejer, du får problemer med stemmen, siger Dorte Koch, som er uddannet stemme- og kommunikationstræner og underviser til daglig folk i hensigtsmæssig brug af stemmen.

En god stemme giver større gennemslagskraft

Men selvom du ikke har problemer med stemmen, kan det alligevel være en god idé at give den lidt opmærksomhed, for den har betydning for, hvordan andre opfatter dig.

- Vores stemme påvirker andre. Vi kan føle os tiltrukket eller frastødt af en stemme, og den har derfor stor indflydelse på det førstehåndsindtryk, vi får af et andet menneske, forklarer Dorte Koch.

Har du en stemme, andre ikke kan lide, fordi den for eksempel er skinger eller knirkende, kan det være, at de lukker af for, hvad du siger.

Taler du stille eller med luft på stemmen, vil du have svært at trænge igennem - og du kan virke usikker. I alle de tilfælde går det ud over din gennemslagskraft, når du gerne vil overbevise nogen og få dine ideer igennem, både privat og i andre situationer.

En god stemme virker begge veje: Du kommer bedre igennem med dit budskab. Samtidig virker den gode og klangfulde stemme tilbage på dig selv: Du vil føle dig mere sikker, når du hører din stemme.

- Der kan være en sammenhæng mellem stemme og personlighedstype, men det er på ingen måde sikkert, understreger Dorte Koch.

En klangfuld, rund og klar stemme er det, vi opfatter som en behagelig stemme. Men den skal også helst have personlighed, ellers bliver den anonym og kedelig at lytte til. Med stemmetræning opnår du at have flere muligheder, så du kan tilpasse din stemmebrug efter situationen. Stemmen er en slags instrument, som du kan lære at bruge på forskellige måder, alt efter om du har brug for at indtage et rum og overbevise en forsamling. Eller du skal læse godnathistorie for dit barn.

- Du kan lære komme ud af din vanemæssige brug af stemmen, så du både kan tale stille og med højere volumen. Det er den samme stemme, som du kan bruge på forskellige måder, siger Dorte Koch.

Annonce (læs videre nedenfor)

Den behagelige stemme

Hvis man vil undersøge, om man har behov for at bruge sin stemme på en anden måde, skal man have hjælp fra omverdenen.

- Du kan ikke selv vurdere din stemme ved at lytte til den, mens du taler. Du skal have feedback udefra, for eksempel kan du spørge andre, hvordan de oplever din stemme eller ved at optage din stemme og lytte til den. Eller du kan opsøge en fagperson, siger Dorte Kock.

Hvis du gerne vil ændre din måde at tale på, kan du lægge ud med nogle helt enkle øvelser. De går ud på at skabe de bedste forudsætninger, for at du kan bruge din stemme mere hensigtsmæssigt. Overordnet skal du skabe mere plads til stemmen i halsen. Du skal have en fri kropsholdning. Og endelig skal du have en god fornemmelse af, hvordan du støtter din stemme med musklerne omkring maven. Du skal ikke stræbe efter at få en bestemt stemme.

- I vores vestlige kultur er en klangfuld, rund og klar stemme det, vi opfatter som en behagelig stemme. Men den skal også helst have personlighed, ellers bliver den anonym og kedelig at lytte til, fortæller Dorte Koch.

Derfor har de stemmer, vi hører hos tv- og radioværter, altid klang og er runde og klare. Men samtidig er stemmerne også meget forskellige.

Annonce (læs videre nedenfor)

Du kan få hjælp

Hvis du bruger de øvelser, du kan se nedenfor, er du hjulpet godt på vej til en bedre stemme. Nogle vil dog have behov for professionel hjælp til at opøve en sund og hensigtsmæssig måde at bruge deres stemme på. Her er der flere forskellige faggrupper, du kan henvende dig til: talelærere, stemmetrænere, talepædagoger (logopæder) og sanglærere. De vil også kunne høre, om der er noget helt galt med din stemme, så du skal gå til din egen læge for at blive undersøgt nærmere. Der kan eksempelvis være tale om polypper på stemmelæberne, om væskeansamling (ødem) - eller i værste tilfælde cancer.

Hvis du har overbelastet stemmen, for eksempel råbt højt til en fodboldkamp eller til en fest, og den er blevet meget hæs, så prøv først at tie stille så meget som muligt i et par dage.

- Bliver den ikke markant bedre efter tre dage, kan du decideret have beskadiget din stemme, og for eksempel have udviklet stemmeknuder. Og så skal du gå til læge eller halslæge, siger Dorte Koch.

Annonce (læs videre nedenfor)

Træningsprogram: Sådan får du en bedre stemme

Øvelse 1: Stil dig til rådighed og få jordforbindelse

For at komme i bedre kontakt med din stemme, skal du først se på din holdning. Så gå hen til et spejl – og betragt dig selv fra siden. Hvis du, som mange af os gør, falder sammen i ryggen, så skal du modvirke det ved at løfte brystbenet.

- Du skal folde dig ud, så du gør brystet bredt og åbent. Du skal føle, at du stiller dig til rådighed, forklarer Dorte Koch.

Dernæst skal du have god jordforbindelse, stå stabilt og tungt på dine fødder. Det kan du for eksempel øve ved at stille dig med parallelle fødder, føre vægten frem på forfødderne – og herfra bøje og strække i knæene 5-10 gange. Slut af med at blive stående i 30 sekunder og træk vejret roligt.

Det er en øvelse, du kan bruge som forberedelse, hvis du skal til et møde eller tale i en større sammenhæng.

Øvelse 2: Træk vejret dybt og helt ned i kroppen (hurtigmodellen)

Med en åben holdning og god jordforbindelse kan du få stemmen ned i kroppen fremfor kun at tale fra den øvre del af brystkassen. Men det kræver, at du trækker vejret dybt og ikke overfladisk.

En enkel øvelse kan give dig fornemmelsen af, hvordan det føles at trække vejret ned i kroppen. I stedet for at tage en dyb indånding, skal du ånde ud, så du føler, at du næsten tømmer lungerne for luft. Brug mavemusklerne og musklerne i siden af taljen. Når du så bagefter ånder ind, bliver vejrtrækningen automatisk dyb. Lav den 10 gange dagligt.

Øvelse 3: Få fat i støttemusklerne i maven

Du skal desuden have fat i nogle muskler nederst i maven for at bruge stemmen på en sund måde. De muskler kan du mærke, når du for eksempel tysser venligt: ssshhyyyy. Du kan også mærke dem, når du griner eller hoster. Eller ved at puste ned i et af de tynde sugerør og sige ’uuuuh’. I alle de tilfælde aktiverer du støttemusklerne, om du vil det eller ej og får en bedre stemmestøtte. Lav øvelsen et par minutter hver dag.

Øvelse 4: Åben halsen med et høfligt gab

Du kan også øve dig i at åbne op i halsen, så du ikke har en ’klemt’ stemme. Øvelsen kalder Dorte Koch ’det høflige gab’. Sådan et man laver med læberne samlet, på samme måde, som hvis man f.eks. er til et møde og ikke vil skilte med sit gab. Lav et kunstigt gab, hold læberne samlet, og lav så en dyb lyd. Nu vil du kunne mærke, at du skaber plads i halsen. Gentag 3 - 5 gange dagligt. Øvelsen er også god at bruge som opvarmning, før man skal holde et oplæg eller en tale.

Øvelse 5: Aktivering af læber og tunge giver bedre artikulation

Få bedre artikulation ved at sætte din bøjede pegefinger mellem fortænderne i over- og undermund, bide sammen om det yderste af fingeren. Det gør det svært at tale tydeligt. Nu kan du sige årets måneder (eller en anden remse) så tydeligt, du kan, og i dit normale tempo og på den måde træne i at få en mere tydelig artikulation. Lav øvelsen 1-2 minutter om dagen.

Forudsætninger for en god stemme

  • En åben holdning med plads i brystkassen
  • God jordforbindelse
  • Dyb og bred vejrtrækning
  • Brug af støttemusklerne
  • Plads i halsen

Fordele ved god stemme

  • Ingen hæshed eller træthed i halsen omkring struben
  • Klangfuld stemme
  • Større gennemslagskraft
  • Din stemme bliver rar at lytte til
  • Når du har styr på stemmen, får du overskud til at koncentrere dig om indholdet af det, du siger, og bliver mere sikker.

Tegn på uhensigtsmæssig brug af stemmen

  • Hæshed og træt i halsen
  • Andre siger ofte: Hva’behar?
  • For lys eller stille stemme uden gennemslagskraft
  • Ømhed, smerte, irritation i halsen ved almindelig tale
  • Fornemmelse af at mangle luft

Opsøg læge

  • Hvis du har brugt din stemme kraftigt – og stemmen ikke er kommet sig efter tre dage
  • Hvis en hæshed varer mere end fjorten dage
  • Hvis stemmen ofte og uden forudgående overbelastning, forkølelse eller lignende ikke fungerer godt eller helt forsvinder
  • Hvis du får ubehag i halsen (smerter/ømhed, rømmetrang, irritationshoste) af at tale normalt, har du brug for en henvisning til logopæd.

Kilde: Stemme- og kommunikationstræner Dorte Koch.

Sidst opdateret: 19.07.2017

Annonce