Træning op til skiferien

Mange danskere kan undgå skader på skiferien, hvis de husker at træne før turen.

Video: Forebyg skader på skiferien med 3 simple øvelser

I videoen her viser Christine, der er uddannet kandidat i humanfysiologi, hvordan du med tre simple øvelser kan forebygge fremtidige skader på skiferien.

Hvordan træner man?

For at øge udbyttet af skiferien og for at forebygge skiskader, er det vigtigt at man kommer i form før skiferien. Dette kan gøres på mange forskellige måder. NetDoktor har sammensat to lette styrketræningsprogrammer (A og B), som kan udføres derhjemme. Hvert program tager cirka 15-20 minutter at gennemføre. Du skal kun træne hver anden dag. Skift mellem de to programmer, så det ikke bliver for kedeligt. For at få det maksimale udbytte af træningen, er det vigtigt, at intensiteten holdes i vejret. Hold derfor ikke mere end højest et minuts pause mellem hver øvelse.

Gentag øvelser i sæt

Øvelserne skal gentages mange gange. Gentager man en øvelse et bestemt antal gange kalder man det et sæt. Efterhånden som man kommer i bedre form, kan man øge mængden af træning ved at gennemføre et ekstra sæt eller to af hver øvelse. Hold højst et minuts pause mellem hvert sæt.

Husk at strække ud

Husk at strække ud hver gang du har trænet. Hvert stræk holdes i tredive til fyrre sekunder. Dette vil forebygge ømme muskler og øge smidigheden op til ferien.

Hvornår skal man gå i gang?

Det er aldrig for sent at gå i gang, men for at nå at få et rimeligt udbytte af træningen skal man begynde mindst to måneder før ferien.

Træningsprogram A

Træningsprogram B

Læs mere om SKISKADER

Regler og rettigheder

Sidst opdateret: 23.02.2004