Krom

Hvad er krom?

Hvor vitaminer er molekyler sammensat af et større eller mindre antal atomer forbundet med hinanden, er krom et grundstof, det vil sige et enkelt atom. Da behovet for krom er meget lavt, betegnes det som et sporstof, og denne gruppe udgør sammen med vitaminerne og mineralerne mikronæringsstoffer. Krom findes i varierende mængder i kroppen.

Hvad bruger kroppen krom til?

Funktionen af krom er ukendt. Man mente tidligere, at krom havde betydning for glukosetolerancen, det vil sige evnen til at omsætte kulhydrat som en "Glukose Tolerance Faktor", der fungerer som hjælpestof til insulin. Det vil sige, at krom skulle hjælpe til at holde blodsukkeret nede. Men det skønnes tvivlsomt, om krom har nogen rolle i omsætning af glukose.

Krom betragtes som et hjælpestof for insulin.

Hvor findes krom i kosten?

Generelt findes krom i mange forskellige fødevarer, men i små mængder. Det er nødvendigt at spise varieret for at få dækket behovet.

Fisk, forarbejdet kød, bælgfrugter nødder, mørk chokolade, fuldkornsprodukter, krydderier, ølgær, skaldyr med mere indeholder krom. Sukker og sukkerholdige fødevarer indeholder ikke krom, og stor indtagelse af sukker og sukkerholdige fødevarer kan medvirke til at krom mistes.

Der optages kun en meget lille del af det krom, der indtages fra kosten. Krom fra grøntsager optages ikke lige så godt som krom fra for eksempel kød, ost og skaldyr.

Hvor meget krom må man tage?

Man kender ikke behovet for krom, og der er ingen officielle anbefalinger for krom, men et indtag på 25 mikrogram per dag for kvinder og 35 mikrogram per dag for mænd menes at være tilstrækkeligt.

Hvad er symptomerne på krommangel?

Da kroms rolle som et livsnødvendigt stof fortsat er usikker, er det også svært at dokumentere en mangeltilstand. Kun tre sikre tilfælde af krommangel er fundet, alle efter måneder eller år med kunstig tilførsel af ernæring for eksempel ved hjælp af sonde, drop eller lignende. Visse undersøgelser tyder på at krommangel medfører nedsat funktion af insulin, og altså forhøjet blodsukker og sukkertab gennem urinen.

Der ikke er holdepunkter for, at krommangel spiller nogen rolle ved diabetes, og det kan derfor ikke anbefales som kosttilskud. Krom hævdes også at hæmme den søde tand, og kosttilskud hævdes at hjælpe til at opnå vægttab ved slankekure. En række undersøgelser viser imidlertid, at krom ikke øger vægttabet, og disse kosttilskud kan ikke anbefales.

Hvad er symptomerne på overdosering af krom?

Selv høje indtagelser af krom har ikke medført forgiftninger. Trivalent krom er mindre giftigt, mens indtagelse af et til to gram hexavalent krom kan medføre alvorlige nyre- og leverskader. Personer der udsættes for krom i forbindelse med industrielt arbejde, risikerer eksem og forhøjet risiko for kræft.

Hvad skal man være opmærksom på?

C-vitamin øger optagelsen af krom.

Læs mere om VITAMINER

Sidst opdateret: 12.06.2019