B6-vitamin

Hvad er B6-vitamin?

B6-vitamin er en fælles betegnelse for tre kemisk beslægtede forbindelser, pyridoxin, pyridoxal og pyridoxamin. B6 fungerer som hjælpeenzym i kroppen af betydning for opbygning og omdannelse af proteinets enkeltdele (aminosyrer). Herved får vitaminet betydning for kroppens vækst og vedligeholdelse.

Kosttilskud med B6-vitamin vil som regel betegnes som pyridoxinhydrochlorid i stedet for B6-vitamin på indholdsfortegnelsen.

Hvad bruger kroppen B6-vitamin til?

Alle B-vitaminerne optages fra en del af tyndtarmen. B6-vitamin har betydning for immunsystemet og dannelse af antistoffer.

Vitaminet er følsom for ydre påvirkning og nedbrydes under opbevaring, for eksempel lys og tilberedning af mad. Tabet kan være meget betydeligt.

Hvor findes B6-vitamin i kosten?

B6 findes i de fleste fødevarer. De vigtigste kilder til B6-vitamin er magert kød, fjerkræ, fisk, grøntsager, fuldkornsprodukter og mælk. Størstedelen af vitaminet nedbrydes ved stegning, kogning og udsættelse for lys.

Hvor meget B6-vitamin må man tage?

Den anbefalede daglige dosis angives til at være cirka 1,2 milligram per dag for kvinder og 1,5 milligram per dag for mænd.

Behovet for B6-vitamin afhænger dog af, hvor meget protein man spiser. I virkeligheden skal behovet regnes ud for den enkelte person, fordi B6-vitamin bruges i omsætningen af de næringsstoffer, man spiser.

Behovet for B-vitamin stiger i perioder med sygdom, stress og hårdt arbejde.

Hvad er symptomerne på B6-vitaminmangel?

Mangel på B6-vitamin er sjælden og ses kun sammen med mangel på andre B-vitaminer. Symptomer på mangel kan være:

  • Kramper af samme type som man ser ved epileptiske anfald.
  • Hudforandringer.
  • Mikrocytær anæmi, der er en type blodmangel, hvor de røde blodlegemer (erythrocytterne) har formindsket volumen. Forekommer blandt andet også ved jernmangel.

Børn:

Hos børn kan B6-vitaminmangel give kramper af samme type, som man ser ved epileptiske anfald, fordøjelsesbesvær, vægttab og irritabilitet.

Hvad øger risikoen for B6-vitaminmangel?

  • Kemo- og strålebehandling ved kræft.
  • Ældre der spiser ensidigt.
  • Langvarige, ensidige slankekure.
  • Alkoholmisbrug.

Længere tids brug af en række lægemidler kan også øge risikoen for B6-vitaminmangel. Blandt andet:

  • Penicillamin mod nyresten og vedvarende leddegigt.
  • Chloramphenicol, tetracyklin, lincomycin, neomycin mod infektioner.

Tager man medicin og er i tvivl om, hvorvidt det påvirker optagelsen af B6-vitamin, bør man kontakte sin læge eller forhøre sig nærmere på apoteket.

Hvordan behandles B6-vitaminmangel?

Behandlingen af B6-vitaminmangel består i at indtage 40 til 160 milligram dagligt, indtil der ses en effekt.

Hvad er symptomerne på overdosering af B6-vitamin?

Overdosering af B6-vitamin er sjælden, fordi overskud af det vandopløselige vitamin hurtigt nedbrydes i leveren og udskilles i urinen. Hvis man indtager så meget som 10 gram B6-vitamin på én gang, eller et halvt gram om dagen i en uge, kan det give nedsat koordinering af bevægelser og nedsat føle- og temperatursans i arme og ben. De samme symptomer kan komme efter måneders brug af daglige doser på kun 100 til 200 milligram, men ved lavere doser er skaderne ikke blivende.

B6-vitamin og medicin

Pyridoxin (vitamin B6) i store doser hæmmer effekten af medicin mod Parkinsons sygdom i form af Levodopa.

Får man receptpligtig medicin eller benytter håndkøbsmedicin i en længere periode anbefales det generelt, at man kontakter sin læge eller forhører sig på apoteket med hensyn til vitaminer og eventuelt vitamintilskud.

Læs mere om VITAMINER

Sidst opdateret: 06.05.2019