E-vitamin

Hvad er E-vitamin?

E-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Vitaminet er det samlede navn for stofferne tokoferol og tokotrienol. Der findes otte naturlige E-vitamin-former, der alle har vitamin-virkning i kroppen. Det mest aktivt virkende vitamin kaldes alfa-tokoferol, som man (ofte sammen med beta-tokoferol) typisk finder i kosten. Alfa-tokoferol er også den form man normalt finder i tilskud af E-vitamin i form af vitaminpiller.

E-vitamin stimulerer immunforsvaret. Tidligere troede man, at store doser E-vitamin kunne nedsætte risikoen for blodprop i hjertet og hjernen, fordi vitaminet er en stærk antioxidant, men en række lodtrækningsstudier viser meget klart, at dette ikke er tilfældet. Det kan derfor ikke anbefales at tage doser af E-vitamin ud over en almindelig vitaminpille. Flere undersøgelser tyder nemlig på, at høje doser kan øge tendensen til blødninger og måske også øge forekomsten af hjerneblødninger.

Da E-vitamin et fedtopløseligt vitamin, skal man indtage det i forbindelse med fedtholdige måltider, for at det optages i tarmen.

Hvad bruger kroppen E-vitamin til?

E-vitamin er en såkaldt antioxidant. Antioxidanter, og dermed E-vitamin, beskytter fedtstoffer i kroppen mod, at der dannes frie radikaler og dermed blive harske (dårlige). E-vitamin beskytter desuden kroppens celler mod nedbrydelse fra skadelige stoffer fra fedtstofskiftet. I samspil med E-vitamin indgår C-vitamin.

Undersøgelser (dyreforsøg) har vist, at E-vitamin stimulerer kroppens immunsystem og hæmmer blodets evne til at koagulere (klumpe sig sammen). Store mængder E-vitamin (fra tilskud) kan forøge blødningstendensen.

E-vitamin og beskyttelse af fedtstofferne

Mennesket kan ikke danne den type fedt, der kaldes flerumættede fedtstoffer. De er blandt andet vigtige, fordi de er byggesten i de membraner, der omslutter kroppens celler. E-vitamin har en vigtig betydning for disse fedtstoffer, fordi de beskytter dem mod at blive nedbrudt og harske (dårlige).

Antioxidanter (og dermed også E-vitamin) forhindrer fedtstoffer i at blive harske.

Af samme grund tilsætter man også E-vitamin til fedtstoffer, for at forhindre dem i at blive harske. Det vil sige, at E-vitamin virker konserverende på fedtholdige madvarer. Det er også sådan, at indtager man store mængder flerumættede fedtsyrer, stiger behovet for E-vitamin. Som regel findes E-vitaminerne dog i den samme kost, der indeholder flerumættede fedtsyrer.

Hvor findes E-vitamin i kosten?

E-vitamin er et fedtopløseligt vitamin og findes da også opløst i det fedt, man får ind med kosten. De vigtigste kilder er derfor fedtstoffer, nødder, frø, kornprodukter, æg (æggeblomme), fisk, ost og mælk.

E-vitamin optages fra den del af tyndtarmen, der starter nærmest mavesækken (på latin jejunum). Normalt optages kun 25 til 50 procent af den mængde E-vitamin, man spiser.

Hvor meget E-vitamin må man tage?

Den anbefalede daglige dosis (fra mad) ligger for mænd på 10 milligram og for kvinder på otte milligram. Gravide og ammende, bør indtage henholdsvis 10 og 11 milligram. Ifølge undersøgelser er der ingen særlige fordele ved at tage ekstra tilskud af E-vitamin.

Hvad er symptomerne på E-vitaminmangel?

Den gennemsnitlige daglige indtagelse ligger i Danmark lige omkring det anbefalede. For sunde og raske mennesker ses ikke mangel på E-vitamin, selv hvis indtaget gennem kosten har været for lavt gennem en periode.

E-vitaminmangel ses kun hos personer, der har nedsat optagelse af fedt fra tarmen, ved medicin som hæmmer fedtoptagelsen, for tidligt fødte børn og folk med arvelige sygdomme i de røde blodlegemer samt endelig ved stor indtagelse af alkohol.

Ved sygdomme i lever eller bugspytkirtlen kan fordøjelsessystemet have svært ved at nedbryde eller optage det fedt, der er i kosten. Og da E-vitamin findes i den fede del af kosten, og kun kan optages med fedt, vil kroppen komme i underskud.

  • Symptomerne på denne manglende E-vitamin-optagelse, vil efter en langvarig periode påvirke kroppens nervesystem. Det giver muskeltræthed, balance- og synsforstyrrelser. Ved denne type af sygdomme er det nødvendigt at give høje doser E-vitamin i form af kosttilskud eller et stærkt vitaminprodukt.
  • Hos personer der udvikler fejl i fedtoptagelsen, for eksempel cystisk fibrose, nedsat bugspytkirtelfunktion (eksempelvis på grund af betændelse i bugspytkirtlen) eller biliær cirrose (skrumpelever på grund af tilstopning af galde-udførselsgangene), kommer der først symptomer i nervesystemet efter flere år.
  • Børn der fødes med sygdomme, der giver stærkt nedsat fedtoptagelse (for eksempel biliær atresi), oplever hurtigt kraftige symptomer i nervesystemet.
  • Hos spædbørn, der ernæres ved mælkeerstatning uden indhold af E-vitamin, kan mangelsymptomer ses i form af hudlæsioner.

Hvordan behandles E-vitaminmangel?

Hvis der er symptomer på E-vitaminmangel, behandler man det med 200 til 400 milligram per dag.

Personer, der har fejl i fedtoptagelsen, får dobbelt dosis. Samtidig med behandlingen følger man indholdet af E-vitamin i blodet ved at tage blodprøver jævnligt.

For tidligt fødte børn og præmature (født til tiden, men ikke med normal størrelse) børn har øget risiko for at udvikle E vitaminmangel. Får barnet ikke E-vitamintilskud, udvikler det i løbet af få uger hæmolytisk anæmi. Det er en form for blodmangel, der skyldes fejl i de røde blodlegemer.

Hvad er symptomerne på overdosering af E-vitamin?

Da urin ikke indeholder fedt, kan overskydende mængder af det fedtopløselige E-vitamin ikke udskilles her, men må udskilles med galden. På trods af dette, ser man sjældent tilfælde af overdosering.

Det kan dog ikke anbefales at tage kosttilskud med indhold af vitamin E, udover hvad der findes i en almindelig vitaminpille, medmindre lægen har påvist en egentlig mangel på vitamin E. En række undersøgelser har vist, at kosttilskud med stærkt vitamin E ikke kan nedsætte forekomsten af hjertekarsygdom eller styrke immuniteten. Derimod er der mistanke om, at de høje doser kan øge forekomsten af blødninger. Også kosttilskud med kombinationer af stærkt vitamin E og C må frarådes, idet der ikke er påvist gavnlige virkninger.

Tager man mere end et gram E-vitamin om dagen, kan man risikere hovedpine og symptomer i mave-tarm-kanalen, men det ses dog kun sjældent.

Indtagelse af enorme mængder E-vitamin (10 gram per dag) har selv over kortere perioder medført nedsættelse af frugtbarheden hos både mænd og kvinder.

E-vitamin og medicin

Får man receptpligtig medicin eller benytter håndkøbsmedicin i en længere periode anbefales det generelt, at man kontakter sin læge eller forhører sig på apoteket med hensyn til vitaminer og eventuelt vitamintilskud.

E-vitamin hæmmer blodets sammenklumpning (koagulation). Derfor bør personer, der er i behandling med blodfortyndende medicin, lider af blødningstendens, tager acetylsalicylsyre, eller som har haft en hjerneblødning, ikke tage et stærkt vitaminprodukt indeholdende E-vitamin.

Præparater indeholdende kombinationer af E- og C-vitamin bør ikke tages af personer i behandling med kolesterolsænkende stoffer (statiner), da vitamin-blandingen kan ophæve virkningen, og dermed øge risikoen for blodpropper og død.

En multivitamin-tablet indeholder kun de nødvendige dagsdoser E-vitamin og gør derfor ingen skade i den forbindelse.

Læs mere om VITAMINER

Sidst opdateret: 14.05.2019