 |  |
Har fiskeolie en gavnlig virkning på børn med DAMP/ADHD? |
 |
 |
|
Spørgsmål:
Kære NetDoktor,
Min søn på 8 år er pt. under udredning for ADHD, idet han gennem
en årrække har udvist flere symptomer på dette. Dvs. han er altså ikke
diagnosticeret endnu, lige nu venter vi på, at der skal sendes en henvisning
til en børnepsykiater.
Skolepsykologen har i forbifarten nævnt Ritalin som en evt.
behandlingsmulighed. Jeg har så læst en artikel om at fiskeolie kan have en
gavnlig virkning på nogle børn med DAMP. Mit spørgsmål lyder i al sin enkelhed:
er det et forsøg værd? I så fald hvilket præparat og hvor stor dosis?
Jeg er selv af den opfattelse, at fiskeolie er harmløst at
prøve, og hvis det kunne have en gavnlig effekt på min søn, er det værd at
forsøge inden ritalin måske kommer ind i billedet. Jeg er selv sygeplejerske og
min mand arbejder på en døgninstitution hvor flere børn er i behandling med
ritalin, så vi er ikke helt ubekendte på området.
På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen V.
|
Svar:
Kære V,
Du har en søn på 8 år som er i gang med et udredningsprogram da
man mistænker, at han har ADHD (også kaldet DAMP). Du har læst en artikel om,
at fiskeolie kan have en gavnlig effekt på netop denne lidelse og spørger, om
det var værd at forsøge at behandle din dreng med fiskeolie inden du og din
mand (formentligt i samråd med børne- ungdomspsykiateren) overvejer ritalin.
Jeg kan ikke helt entydigt svare på dit spørgsmål, men forhåbentligt give dig
og din mand stof til eftertanke:
Omega-3 og omega-6 fedtsyrer er helt essentielle i udviklingen
af en normal hjerne. Disse fedtsyrer kan ikke produceres af kroppen selv,
hvorfor mennesket må indtage dem gennem føden. Der foreligger anekdotiske
rapporter om, at fedt-syre tilskud har hjulpet patienter med ADHD og patienter
med dyslexi (ordblindhed) og dyspraxi (tumler-fumler-børn). Sidstnævnte er mere
specifikke forstyrrelser i modsætning til ADHD, som er en gennemgribende
udviklingsforstyrrelse.
Afstedkommet heraf, har A. J. Richardson publiceret en
oversigtsartikel i det videnskabelige tidsskrift "Prostaglandins, Leukotrienes
and Essential Fatty Acids" i 2004 om emnet. Artiklen beskriver 2 studier hvor
en gruppe børn behandles med omega-6 fedtsyrer. Resultaterne viste meget
begrænset effekt af behandlingen og studiernes udformning var ikke helt
optimal.
For så vidt angår omega-3 fedtsyrer beskrives 2 studier: det ene
studie viste, at behandlingen overhovedet ingen effekt havde overfor
ADHD-symptomerne, mens forskerne i det andet forsøg fandt en beskeden effekt på
ADHD-symptomerne ved behandling. Selvom effekten var beskeden mente man dog, at
der var grund til yderligere forskning i emnet.
Siden Richardsons artikel blev publiceret, har andre forsket
videre i emnet. Senest (april 2010) har børnepsykologen Catherine Transler i
”journal of attention disorders” publiceret en oversigtsartikel omhandlende
effekten af polyumættede fedtsyrer på ADHD-symptomer. Forskerne konkluderer:
”Evidence is too limited to reach definitive conclusions” – altså er den
forhåndenværende viden for begrænset til, at man kan konkludere noget endeligt.
Fiskeolie anvendes jo hovedsageligt af patienter med for højt
kolesteroltal, hjerte-kar-lidelser, gigt-sygdomme o.lign., men i betragtning af
de ret sjældne bivirkninger (opstød, diarré og flatulens(=prutter)) kan du og
din mand overveje, om det mon er værd at forsøge at give jeres søn lidt
fiskeolie (fx. ½ g. dagligt). Hvis I vælger at forsøge, skal I købe fiskeolie
som indeholder omega-3 fedtsyrer og evt. omega-6, selvom præparater med begge
syrer, nok er mindre gængse på markedet. Husk at undersøge, om produktet er
testet for tungmetaller. Jeg kan ikke anbefale et givent produkt frem for et
andet, men der er flere forskellige på markedet.
Med ønsket om held og lykke
Hans Mørch Jensen
speciallæge i psykiatri.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sidst opdateret: 28.06.2010
|
|  |
|