Annonce
Drik og undgå dehydrering
Af Anne Ravn, klinisk diætist og seniorforsker og Anne Marie Beck, klinisk diætist

Hvad er dehydrering?

Dehydrering betyder, at kroppen ikke har den mængde væske i sig, den burde have. Årsagen kan være, at kroppen taber for meget væske, at man ikke indtager nok væske eller en kombination her af. Sværhedsgraden af dehydrering inddeles i mild, moderat og alvorlig, alt efter hvor meget af kroppens væske, der mangler. Ved sværhedsgraden “alvorlig” er dehydrering en livstruende tilstand. Ved opkast, diarré, meget hyppig vandladning, stor svedproduktion og feber og kvalme og appetitløshed skal man være særligt opmærksom på at få væske nok, så dehydrering undgås.

Hvorfor skal ældre være særligt opmærksomme på dehydrering?

Ældre har mindre muskelmasse end yngre, og det betyder blandt andet, at kroppens væskeindhold falder fra omkring 70 procent til under 60 procent efter 75 års-alderen. Mange ældre har en svækket tørst, og da de ofte er i behandling med vanddrivende medicin, er de særligt udsatte for at blive dehydreret. Ældre kan heller ikke koncentrere urinen ligeså effektivt som yngre og er afhængige af at kunne producere en større urinmængde. Dehydrering forekommer hos svækkede/syge ældre, mens det tilsyneladende ikke er udbredt hos velfungerende, raske ældre.

Hvordan føles dehydrering?

Tørst er naturligvis et af de første tegn på dehydrering. Herudover kan de typiske symptomer på dehydrering være mundtørhed, begrænset eller ingen vandladning, koncentreret mørk urin, sløvhed og, ved alvorlig dehydrering, bevidstløshed.

Hvad er konsekvensen af dehydrering?

Hos ældre kan væskeunderskud og dehydrering føre til forstoppelse, svimmelhed, konfusion og heraf relaterede faldulykker.

Hvad kan jeg selv gøre for at undgå dehydrering?

Væskebehovet varierer personer imellem og er afhængigt af fysisk aktivitet og klimatiske forhold. Hos raske voksne i et tempereret klima som det danske og med moderat fysisk aktivitet har kroppen en væskeomsætning på cirka 2½ liter. Da maden tilfører cirka 1 liter væske, og kroppen selv danner 300 milliliter væske, er det normalt tilstrækkeligt for yngre voksne at drikke 1-1½ liter væske om dagen. I en generel væskeanbefaling til ældre lægges en ekstra sikkerhedsmargin ind, og man tilråder derfor ældre at drikke 1½ liter væske per døgn. Der er mange muligheder for at få dækket sit væskebehov i løbet af dagen, men nogen ting er bedre at drikke end andre:

  • Vand fra hanen indeholder ingen kalorier, men en række vigtige mineraler, blandt andet calcium, jod og magnesium. Ved at slukke tørsten i vand undgår man at indtage såkaldte ”tomme kalorier” fra for eksempel sukkersødede læskedrikke.

  • Sodavand, saft og læskedrikke indeholder ofte meget sukker og kun lidt vitaminer og mineraler, undtagen for eksempel hybensuppe, appelsinjuice og solbærsaft, som indeholder C-vitamin. Et højt indtag af sukkerholdige drikkevarer gør det vanskeligt for ældre at få tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler, idet drikkevarerne tilfører kalorier uden at bidrage med vitaminer og mineraler.

  • Mælk og juice er gode alternativer til de sukkersødede læskedrikke. Mælkeprodukter indeholder mineralet calcium og en række andre vigtige næringsstoffer, og det er derfor en fordel, at ældre dagligt indtager cirka ¼-½ liter magert mejeriprodukt i form af mælk i kaffen, drikkemælk til frokosten eller syrnede mejeriprodukter til morgen- eller mellemmåltider. Sødmælk er velegnet til at øge indtaget af energi. Appelsinjuice giver både væske og vitaminer, men også lige så mange kalorier som sodavand. Et enkelt glas appelsinjuice om dagen kan tælle med i de ”seks om dagen”, som indgår i anbefalingerne for frugt og grønt.

  • Kaffe, te, kakao, øl, vin og spiritus indeholder nogle kemiske forbindelser, der virker vanddrivende. I praksis udgør det sjældent et større problem, hvis blot ældre drikker cirka 1½ liter væske hver dag inklusiv ovennævnte drikkevarer. Et glas vin eller øl til maden kan være med til at øge det samlede energiindtag.

Forslag til drikkevarer over en dag

.Ældre med god appetitÆldre med lille appetit (fx ved sygdom)
Vågner1 glas vand1 glas vand
Morgenmad1 glas skummet- eller minimælk og 1 kop te eller kaffe1 glas sødmælk og 1 kop te eller kaffe
Formiddag2 glas vand, appelsin- eller æblejuice1 glas juice og 1 glas energirig drik*
Frokost1 glas kærnemælk1 glas sødmælk
Eftermiddag1 glas vand, appelsin- eller æblejuice og 1 kop te eller kaffe1 glas energirig drik og 1 kop te eller kaffe
Middag1 glas kærnemælk, øl eller vin1 glas øl eller vin
Aften1 glas vand og 1 kop te eller kaffe1 glas energirig drik og 1 kop kaffe eller te


* For eksempel drikkeyoghurt, kakaomælk med flødeskum, mejeriernes koldskål med tykmælk og æg eller ernæringsdrikke fra apoteket.

Indfør faste rutiner med hensyn til drikkevarer. Server altid drikkevarer til alle måltider, også mellemmåltider, og hav drikkevarer ved sengen.

Læs mere om ÆLDRE


Sidst opdateret: 06.06.2011










SYGDOMME FRA A-Å
KLIK PÅ DET BOGSTAV SYGDOMMEN STARTER MED
ABCDEFGHIJ
KLMNOPQRST
UVWXYZÆØÅ
Søg på symptomerTjek din medicin
Spørg lægenSpørg i debatten
NYT OM SYGDOM OG SUNDHED HVER UGE
Få Netdoktors nyhedsbrev
- helt gratis!
www.netdoktor.dk

Til dig fra Netdoktor

Nyheder fra Videnskab.dk

Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for kompetent professionel rådgivning eller behandling af uddannet og godkendt læge. Indholdet på NetDoktor.dk må ikke og kan ikke bruges som basis for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Brugerbetingelser: Vigtige juridiske informationer - Læs også NetDoktors privatlivspolitik.

The documents contained in this web site are presented for information purposes only. The material is in no way intended to replace professional medical care or attention by a qualified practitioner. The materials in this web site cannot and should not be used as a basis for diagnosis or choice of treatment. Click here - Conditions for use - Important legal information.

© Copyright 1998-2012 NetDoktor.dk - All rights reserved
NetDoktor.dk is a trademark