Annonce
Vitaminer under graviditeten
Af Helle Lindskjold, jordemoder

Når du planlægger graviditet eller allerede er gravid, kan du i hovedtræk leve, som du plejer. Men graviditeten kan være en god anledning til at kigge på vaner og uvaner – samt til at tage specielle hensyn og være god ved sig selv. Denne artikel handler om de vitamin- og mineraltilskud, du kan have gavn af at tage, og hvilke du skal være påpasselig med at tage før og under din graviditet.

Før graviditeten

  • Multivitamintablet

Det er vigtigt at spise en almindelig sund og varieret kost både før, under og efter graviditet. Kosten kan med fordel suppleres med en helt almindelig multivitamin/mineral tablet dagligt. Kvinder der indtager kaffe, te, meget sukkerholdig kost, drikker alkohol eller ryger har især behov for dette tilskud. En sund krop, der ikke er i underskud af vitaminer og mineraler, har lettere ved at blive gravid. Tilskuddet kan sagtens fortsættes under og efter graviditet.

  • Folinsyre

Folinsyre også kaldet folacin og folsyre findes i mange af vores almindelige madvarer især i lever, frugt og grønne grønsager.

Gravide opfordres til at tage 400 mikrogram dagligt for at nedsætte risikoen for rygmarvsbrok. Tilskuddet bør indtages allerede fra graviditeten planlægges og ved uplanlagte graviditeter fra graviditeten opdages og bør fortsættes til og med 12. graviditets uge. Ved den anbefalede dosis er der ikke fare for overdosering, men effekten af folinsyre i forhold til rygmarvsbrok er ubetydelig efter 12. graviditetsuge.

Sundhedsstyrelsen anbefaler endvidere, at kvinder, der tidligere har været gravide med et barn med rygmarvsbrok samt kvinder, der selv eller hvis partner har en rygmarvsbrok indtager et tilskud af 5 mg folinsyre dagligt fra graviditeten planlægges til og med tre til fire måneder henne i graviditeten. Denne behandling er lægeordineret.

Det kræver både C-vitamin og B-12 vitamin for at kroppen optager folinsyre, derfor kan folinsyre med fordel tages med en almindelig vitaminpille eller juice.

Under graviditeten

  • Jern

Fra 20. graviditetsuge øges og fortyndes blodmængden i din krop. Det betyder, at der kan ske et fald af mængden af røde blodlegemer (blodprocenten). De røde blodlegemer transporterer ilt rundt i kroppen, og hvis blodprocenten er lav, bliver du blandt andet træt, får hovedpine og bliver svimmel. Derfor har din krop under graviditeten brug for ekstra tilskud af jern. Du bør tage jerntilskud fra 10. graviditetsuge, og det bør være mellem 40 – 50 mg dagligt. Tilskuddet bør fortsætte til nogle uger efter fødslen alt afhængig af, hvor meget blod du mister under fødslen. Jern findes i øvrigt i kornprodukter, kød, frugt og grønt.

C-vitamin fremmer optagelsen af jern, mens blandt andet te, kaffe og kalk (mælkeprodukter) hæmmer optagelsen. Det anbefales, at jern tages mellem måltiderne med at glas juice, da en del levnedsmidler nedsætter optagelsen af jern. 

  • Kalk

Kalk er vigtig i opbygningen af knogler og tænder. Desuden er kalk vigtig for normal funktion af nerve- og muskelceller. Du dækker dit daglige behov for kalk ved at drikke eller spise, hvad der svarer til trekvart liter mælke produkter. Hvis du ikke spiser mælkeprodukter, bør du tage et kalk-tilskud. Den præcise anbefalede daglige tilførsel er 900 mg kalk for gravide (behovet er størst i 3. trimester). Behovet stiger til 1200 mg, når du ammer. D-vitamin fremmer optagelsen af kalk.

  • D-vitamin

D-vitamin er meget vigtigt i forbindelse med optagelse af det livsvigtige kalk. D-vitamin fremmer og regulerer kalk indholdet i kroppen. D-vitamin er fedtopløseligt og kan derfor ikke opløses i vand og udskilles med urinen. Det betyder, at det kan være skadeligt at tage for store doser. Anbefalet daglig dosis er 5-10 mikrogram.

D-vitamin findes i æg, mælkeprodukter og fede fisk. Derudover danner du selv D-vitamin i huden, når huden udsættes for sollys. De fleste dækker på den måde behovet for D-vitamin. Kvinder, der går meget tildækket klædt, har risiko for at udvikler D-vitamin mangel og anbefales i samråd med egen læge at tage en tablet Unikalk med D-vitamin dagligt under hele graviditeten og i ammeperioden.

  • A-vitamin

A-vitaminet har blandt andet betydning for regulering af generne og blandt andet derfor for fosterets udvikling af de forskellige organer.

A-vitaminn er som D-vitamin fedtopløseligt og kan derfor ikke opløses i vand og udskilles med urinen. Det betyder, at det kan være skadeligt at tage for store doser A-vitamin.

Den anbefalede daglig dosis for gravide er 1000 mikrogram om dagen og 1200 mikrogram for ammende.

A-vitamin findes i store mængder i lever, men også i fisk, æg, frugt og grønt. Du får nok A-vitamin i almindelig dansk kost, og på grund af faren for overdosering bør du ikke indtage A-vitamin-tilskud eller spise store portioner lever.

Vegetarer

Det kræver stor bevidsthed og indsigt i kostsammensætning at sikre en god og dækkende kost som gravid vegetar. Vegetarer skal være opmærksomme på at få tilstrækkelig med kalk, jern, zink, selen, vitamin A, B3 og B12 vitamin samt folinsyre.

Læs mere om VITAMINER


Sidst opdateret: 13.08.2008










SYGDOMME FRA A-Å
KLIK PÅ DET BOGSTAV SYGDOMMEN STARTER MED
ABCDEFGHIJ
KLMNOPQRST
UVWXYZÆØÅ
Søg på symptomerTjek din medicin
Spørg lægenSpørg i debatten
NYT OM SYGDOM OG SUNDHED HVER UGE
Få Netdoktors nyhedsbrev
- helt gratis!
www.netdoktor.dk

Til dig fra Netdoktor

Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for kompetent professionel rådgivning eller behandling af uddannet og godkendt læge. Indholdet på NetDoktor.dk må ikke og kan ikke bruges som basis for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Brugerbetingelser: Vigtige juridiske informationer - Læs også NetDoktors privatlivspolitik.

The documents contained in this web site are presented for information purposes only. The material is in no way intended to replace professional medical care or attention by a qualified practitioner. The materials in this web site cannot and should not be used as a basis for diagnosis or choice of treatment. Click here - Conditions for use - Important legal information.

© Copyright 1998-2012 NetDoktor.dk - All rights reserved
NetDoktor.dk is a trademark