Annonce

Selen

Generelt om selen

Hvor vitaminer er molekyler sammensat at et større eller mindre antal atomer forbundet med hinanden er selen et grundstof, det vil sige et enkelt atom.

I kemiens verden er selen i familie med svovl og kan derfor erstatte svovls placering i mange proteinstoffer. Netop den kost, hvor selen har erstattet svovls plads, såkaldt organisk selen, er den selenform, der optages bedst i kroppen.

Hvad bruger kroppen selen til?

Det er ikke meget, man ved om selens virkning i kroppen, men man har fastslået at stoffet indgår i et enzym, der fremmer nedbrydningen af et affaldsstof kaldet hydrogenperoxid, der dannes, når cellerne danner energi ud fra ilt og næring.

Desuden har man for nyligt fundet ud af, at selen også er indbygget i et andet enzym, der fremmer dannelsen af det vigtige hormon trijodthyronin, der dannes i skjoldbruskkirtlen. Trijodthyronin holder stofskiftet oppe .

Andre effekter knytter sig til immunforsvaret, hvor undersøgelser indikerer, at selen kan virke som antioxidant, der beskytter cellerne mod ødelæggelse. I en stor amerikansk undersøgelse så man for eksempel færre tilfælde af kræft i gruppen, som fik tilskud af selen. Effekten er dog ikke afklaret.

Selen findes i alle kroppens celler og i hele kroppen findes sammenlagt 10-15 milligram selen. Kroppens muskelmasse indeholder sammenlagt halvdelen af kroppens selen.

Koncentrationen af selen er højest i lever og nyre. Indtager du store mængder selen, lagres overskuddet da også især i lever og nyre

Hvor findes selen i kosten?

Selen findes især i kød og især i lever og nyre, samt fisk, skaldyr, mælk, ost og æg, samt visse nødder, især paranødden.

Hvor meget selen må jeg tage?

Den anbefalede daglige dosis er:

50 mikrogram (milliontedele gram) for mænd og 40 mikrogram for kvinder. Gravide og ammende anbefales dog et øget indtag på 55 mikrogram pr. dag.

Hvad er symptomerne på selenmangel?

Behovet for selen er ikke med sikkerhed fastslået. Tegn på selenmangel ses kun ved indtag på 10 mikrogram dagligt eller derunder. Det svarer til en fjerdel af den anbefalede daglige dosis for kvinder. Men nye undersøgelser tyder på, at 100 mikrogram per dag er nødvendigt for at minimere kræftforekomsten.

Der er dog aldrig set symptomer på selenmangel ved dagligt indtag på 20 mikrogram pr. dag eller derover (det vil sige halvdelen af den anbefalede dosis for kvinder).

Visse kræftformer kan formentlig forebygges med øget selenindtagelse

Man har i mange år haft en mistanke om, at selv en let selen-mangel øger forekomsten af en række kræftformer, men har manglet den endegyldige dokumentation i form af lodtrækningsstudier. En enkelt stor amerikansk undersøgelse fandt, at 200 mikrogram selen dagligt halverede kræftdødeligheden på grund af en lavere forekomst af lunge- tyktarms- og blærehalskræft. Der har dog hersket enighed om ikke at ændre anbefalingerne, før resultaterne blev bekræftet af en anden undersøgelse.

En helt nyafsluttet fransk undersøgelse af 13.000 personer har fundet, at et kosttilskud bestående af vitamin C, E, beta-karoten, zink og selen 100 mikrogram per dag nedsætter kræftdødeligheden med 37 procent.

Effekten skyldes formentlig kun selen, da andre undersøgelser ikke har kunne påvise sådanne effekter af de andre næringsstoffer. Den nedsatte kræftdødelighed fandtes kun hos mænd, formentlig fordi tyktarmskræft og blærehalskræft, hyppigst forekommer hos mænd. Det er primært ved disse kræftformer, at selenmangel spiller en rolle. Undersøgelsen er dog endnu ikke publiceret i et videnskabeligt tidsskrift, så det er for tidligt at drage konklusioner med hensyn til anbefalinger for befolkningen, bortset fra at øge indtaget af fisk og skaldyr, som er gode kilder til selen. Der eksisterer dog vitamin- og mineraltilskud, der indeholder 100-125 mikrogram selen, men det er for tidligt generelt at anbefale alle at tage dem. Berigelse af fødevarer i Danmark er en anden mulighed, da den danske jordbund er relativt selenfattig.

Sjældne mangelsygdomme

I visse dele af kina, hvor jorden er fattig på selen, ses den sjældne Keshans sygdom hos børn og kvinder i den fødedygtige alder. Keshans sygdom medfører sygdom i hjertemuskulaturen. Sygdommen forekommer ikke mere i Kina, efter at man er begyndt at give selentilskud.

Kashin-Becks sygdom (endemisk osteoartropati), der skyldes en kombination af Jod- og selen-mangel, er sygdom medfører misdannelse af leddene og deres nærliggende knogledele.

  • Man har lavet forsøg med grise og kyllinger, hvor selenmangel gav leverskade, muskel- og ledforandringer. Symptomerne her afhænger dog af dyrearten og ses som regel i kombination med E-vitamin mangel.

  • De to sidstnævnte sygdomme, menes dog kun at kunne udvikle sig, hvis man samtidigt et udsat for virusinfektion , svampegifte eller mangel på andre mineraler. Disse to sygdomme er aldrig set i den vestlige verden.

  • I de seneste år er der kommet voksende belæg for at et lavt indtag af selen, kan være medvirkende til kræftudvikling. Det er dog ikke afklaret, om større doser kosttilskud af selen kan nedsætte risikoen for kræft .

Hvordan behandles selenmangel?

Selenmangel behandles med kosttilskud af selen, men højest 100 mikrogram per dag (det vil sige 4-5 gange den anbefalede daglige dosis).

Forgiftning

En dansk kvinde blev i 1999 af en alternativt arbejdende læge sat i behandling mod brystkræft med selen 200 mikrogram gange 3 per dag, og efter en måneds tid øget til 1300 mikrogram per dag, og udviklede klassiske forgiftningssymptomer.

Lægen har efterfølgende modtaget en påtale fra Patientklagenævnet over behandlingen.

Hvad er symptomerne på overdosering af selen?

Hvis du tager for meget selen, kan det give metalsmag i munden og hvidløgsduftende ånde.

Selenforgiftning ses normalt kun ved indtagelse af store doser fra kosttilskud, og kan ved daglige høje doser i løbet af nogle uger give en række alvorlige symptomer træthed, hvidløgsånde, rødme og irritation af huden, neglefortykkelse, føleforstyrrelser i arme og ben, håraffald og smerter ved hjertet. I alvorligere tilfælde kan det udvikle sig til lammelser.

Formforandringer af neglene er set ved indtagelse af 900 milligram (tusindedel gram) per dag. Det svarer til 36 gange den anbefalede daglige dosis for kvinder.

Se oversigt over kostens indhold af mineraler

Læs mere om VITAMINER

Sidst opdateret: 13.01.2009