Annonce

TEMA: God sommer!

Har du problemer med søvnen i sommervarmen? Hvordan nyder du solen i dagstimerne uden at risikere hedeslag eller at blive forbrændt? Læs ugens tema og hold en god - og sikker - sommerferie!

Hold dig på fødderne i sommervarmen

Sommervarmen er ofte hård ved fødderne, og det kan give grimme vabler. Gå i så åbne sko som muligt og smør fødderne dagligt. Undgå fodbade, da det udtørrer huden og fører til hård hud og fodsvamp.

Har du søvnbesvær om sommeren?

De høje temperaturer kan forstyrre nattesøvnen. Hold fast i din døgnrytme, også i ferien, undgå at sove mere end 20 minutter om dagen og sørg for at holde soveværelset mørkt og afkølet for at sikre sommersøvnen.

Sådan behandler du hedeslag

Hedeslag kan i yderste konsekvens være livsfarligt, og det er vigtigt at handle hurtigt. Bring den syge i skygge og sørg for rigelig med saltholdig væske er blot to af rådene, du skal følge, hvis uheldet er ude. Se resten her.

Forebyg solskoldning

I gennemsnit byder det danske vejr kun på 9 dage om året, hvor risikoen for at blive forbrændt er særligt stor. Du skal dog stadig være opmærksom på solen mellem klokken 12 og 15.

Kan sodavand og øl erstatte vand?

De søde drikkevarer er et fristende alternativ til kildevand, når solen bager, men fylder dig også med tomme kalorier uden at give dig vitaminer. Øl og spiritus slukker måske tørsten men er samtidig vanddrivende.

Nyheder fra Videnskab.dk