Motion i hverdagen

Det er livsvigtigt for kroppen at bevæge sig og bruge musklerne. Det behøver ikke at være sveddryppende aerobic-træning i et motionscenter. Lidt har også ret.

Særligt hvis man gerne vil tabe sig er det vigtigt at bevæge sig. Kroppens energibalance fungerer som et ’husholdningsregnskab’, hvis der kommer mere ind på kontoen, end man bruger, får man et overskud. På samme måde vil man få et overskud af energi, som vil sætte sig som fedtdepoter på kroppen, hvis man ikke bruger al den energi, man indtager.

Nøglen til at tabe sig er altså at skabe underskud på ’energikontoen’. Det kan man enten gøre ved at indtage færre kalorier eller forbruge mere energi ved at bevæge sig.

En god måde at få mere bevægelse ind i dagligdagen er at tage cyklen i stedet for bilen, trappen i stedet for elevatoren etc. I det nedenstående skema kan man se hvor meget forskellige aktiviteter kræver af energi.

Aktivitet Energiforbrug i Watt Energiforbrug i Kilojoule/time
Liggende hvile 83 310
Indendørs gang 166 600
Bilkørsel 100-166 360-600
Hårdt arbejde 666 2400
Gang, 4 km/time 283 1020
Gang, 8 km/time 646 2325
Gang op ad trapper 833 3000
Løb, 10 km/time 803 2900
Løb, 18 km/time 1400 5050
Cykling, 18 km/time 700 2520
Cykling, 40 km/time 1600 5760
Almindelig sex 300 1080
Krævende sex 700 2520
Crawl 900 3240
Brystsvømning 750 2700

Sidst opdateret: 23.06.2004