Annonce
Hovedpine og migræne
Hovedpine - årsager og gode råd
Af Signe Bruun Munksgaard, læge, PhD, Glostrup Hovedpine Center

Hvad ved vi?

© PhotoDisc
Langt de fleste har hovedpine ind imellem, uden det kræver lægebehandling.
Langt de fleste oplever ind imellem at have hovedpine. Almindelig hovedpine kræver ikke lægebehandling, men enkelte mennesker kan være så plagede af hyppige eller kraftige hovedpineanfald, at det er relevant at gå til lægen. Mennesker med migræne har oftest brug for medicinsk behandling.

Hvad kan udløse hovedpine?

Det er kendt, at der er flere ting i vores omgivelser, der kan udløse hovedpine.

Annonce


    Lufttryk

    Miljøet, forstået som naturen og omgivelserne, kan være en udløsende faktor. Der er mennesker, der for eksempel oplever, at de altid får hovedpine, når lufttrykket skifter og er særligt følsomme overfor lavtryks- og højtryksskift. Hos andre kan det være årstidernes skiften, kulde, varme, direkte sol og stærk blæst der gør udslaget.


    Spisevaner

    For lidt væske og uregelmæssige måltider kan for mange udløse hovedpine. Nogle oplever desuden at specifikke mad- eller drikkevarer kan udløse hovedpine. Det gør sig især gældende hos mennesker med migræne, der oplever, at de kan få anfald efter at have indtaget for eksempel kaffe, chokolade, te, ost eller alkohol. Hos andre kan kunstige sødemidler give hovedpine, ligesom nogle oplever hovedpine efter at have spist fødevarer, der indeholder nitrit, som findes i for eksempel pølser. Store mængder af cola, sodavand, kaffe og the kan ligeldes medvirke til forstærket hovedpine


    Medicin

    Medicin kan også give hovedpine. Hjertemidlet nitroglycerin og potensmidlet Viagra er de mest kendte former for medicin, der kan udløse hovedpine.


    Vær opmærksom på hovedpine-medicin

    Du skal også skal være opmærksom på, at for meget hovedpine-medicin faktisk også kan give hovedpine. Hvis du gennem længere tid tager medicin for hovedpine mere end tre dage per uge, bør du kontakte din læge.


    Stress og søvn

    Livsstil kan være en vigtig medvirkende årsag til hovedpine. Hvis du lever under langvarigt stress, har et vanskeligt job eller lever i et svært personligt forhold, er du meget udsat for hovedpine. Søvnmangel er også en almindelig grund til hovedpine og ligeledes kan for meget søvn være det. For nogle kommer hovedpinen som en ”weekendhovedpine”, når de endelig kan slappe af efter en stresset periode. (På engelsk kaldes det "let down"-hovedpine).


    Hormoner og kvinder

    Hormoner spiller en rolle i forbindelse med kvinders hovedpiner. Kvinder kan opleve, at hovedpine kan udløses på de tidspunkter, hvor deres hormonbalance forandres. Det kan være når deres månedlige blødninger begynder eller slutter, når de har ægløsning, eller når de er i overgangsalderen.


    Weekendhovedpine

    Weekend hovedpine er et nyt begreb. Det er det mennesker oplever, når de får hovedpine når de endelig skal til at slappe af og nyde det, når de får fri. Hovedpinen kommer når stressen forsvinder. (På engelsk kaldes det "let down"-hovedpine).


    Arbejdsstillinger

    Arbejdsstillinger er en almindelig årsag til hovedpine. Hvis du sidder forkert ved dit skrivebord, for eksempel løfter skuldrene når du sidder og skriver på maskine eller computer dannes der muskelinfiltrationer og deres trykken kan lede til hovedpine. Dette gælder alle uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. Vær opmærksom på hvordan du arbejder, om der er noget der kan ændres i den måde du sidder på. Hvis du tror at arbejdsstillingerne udløser din hovedpine, og du ikke selv kan ændre dem, er det en god idé at få råd og vejledning hos din egen læge eller en fysioterapeut.

Lav en hovedpinedagbog

Hvis du ofte er plaget af hovedpine, kan det være en god idé at lave en dagbog over dine hovedpiner, så du får et billede af, hvad det er, der udløser hovedpinen, eller hvornår den kommer. Måske er det blot enkelte ting, du skal undgå for at slippe med hovedpinen. Dagbogen kan også hjælpe din læge til at se, hvor det er, I skal sætte ind i en eventuel behandling.

Hvordan laver du en hovedpine-dagbog?

Det er lettest at have en lille kalender, hvor du på den relevante dato kan skrive ind, hvornår du får hovedpine. Du skriver tidspunktet på, hvornår det er, du begynder at få smerterne, og hvor længe de varer. Skriv også, hvad du har spist/drukket, om du har taget nogen medicin, hvor du er i din blødningscyklus (hvis du er kvinde), om der er sket noget særligt (stress), eventuelt hvordan vejret er, hvis der er store udsving i lufttrykket.

Det er en god idé at føre dagbogen i en periode på en til to måneder, så du kan se om der tegner sig et mønster. Fidusen ved denne dagbogsmetode er, at hvis du kan se nogle mønstre, hvis du kan finde ud af hvad det er der udløser dine hovedpiner, kan du lære at undgå de ting eller situationer der udløser dem. Hvis du har svært ved eller ikke kan se nogen sammenhæng kan det være en god idé at tage dagbogen med til din egen læge. Det kan være han/ hun kan stille nogle supplerende spørgsmål der gør at I finder mønstrene sammen.

Hvad kan du selv gøre for at få mindre hovedpine?

Hvis du ved hjælp af hovedpine-dagbogen har fundet ud af hvad det er, der giver dig hovedpine, er det første skridt at undgå de ting der virker udløsende på din hovedpine. Hvis det er mad eller drikkevarer du ikke kan tåle, kan du lave en plan så du kan undgå dem.

Du kan ofte forebygge hovedpine ved at undgå søvnmangel, spise regelmæssigt, bruge så lidt medicin som muligt, lade være med at ryge og undgå alkohol i store mængder. Brug din sunde fornuft og lad være med at overkøre dig selv i lange perioder af gangen.

Vær opmærksom på dine arbejdsstillinger. Hvis de er uhensigtsmæssige kan du enten ændre dem selv eller få faglig hjælp til at ændre dem. Det kan måske være små ting der skal til som for eksempel ændring af indstilling af en stol eller lignende.

Hvis du har spændingshovedpine er det en god idé at lære afslapning. Det kan du bruge både når du har hovedpine, men også forebyggende. Der findes forskellige metoder og du skal vælge det der passer til din overbevisning og dit temperament.

Sørg for at få motion. Du kan for eksempel gå ud og gå en tur. Det at komme ud i frisk luft, at gå en rask tur, kan have meget at sige for velbefindendet. Du bygger dine muskler op, blodet kommer i cirkulation og du føler dig godt tilpas bagefter. En gåtur på 15-20 minutter to til tre gange om ugen kan gøre underværker.

Hvornår er hovedpine farligt?

Hvis du får nogle af de symptomer der er nævnt herunder, skal du kontakte læge straks:

  • Pludselig stærk hovedpine, kvalme eller opkastninger

  • bevidsthedsændring (søvnighed/sløvhed, svær at vække eller komme i kontakt med)

  • høj feber og stivhed i nakken (nakken kan ikke bøjes, så hagen når ned på brystet)

  • kramper

  • synsforstyrrelser eller synsproblemer

  • problemer med at styre eller føle arme og/eller ben


Sidst opdateret: 14.11.2012










SYGDOMME FRA A-Å
KLIK PÅ DET BOGSTAV SYGDOMMEN STARTER MED
ABCDEFGHIJ
KLMNOPQRST
UVWXYZÆØÅ
Søg på symptomerTjek din medicin
Spørg lægenSpørg i debatten
NYT OM SYGDOM OG SUNDHED HVER UGE
Få Netdoktors nyhedsbrev
- helt gratis!
www.netdoktor.dk

Til dig fra Netdoktor

Nyheder fra Videnskab.dk

Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for kompetent professionel rådgivning eller behandling af uddannet og godkendt læge. Indholdet på NetDoktor.dk må ikke og kan ikke bruges som basis for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Brugerbetingelser: Vigtige juridiske informationer - Læs også NetDoktors privatlivspolitik.

The documents contained in this web site are presented for information purposes only. The material is in no way intended to replace professional medical care or attention by a qualified practitioner. The materials in this web site cannot and should not be used as a basis for diagnosis or choice of treatment. Click here - Conditions for use - Important legal information.

NetdoktorMedia :: C/O Berlingske Media :: Pilestræde 34 :: DK-1147 København K
Tlf. 33 17 92 50 :: CVR: 28 68 61 37 :: Ophavsret :: Generelle handelsbetingelser
© Copyright 1998-2014 NetDoktor.dk - All rights reserved
NetDoktor.dk is a trademark