Annonce

Motion og KOL (tidligere kaldet rygerlunger)

Motion er godt - også for personer med KOL

Sundhedsstyrelsen anbefaler motion 30 minutter dagligt, fordi det har en lang række positive virkninger på helbredet – så som styrkelse af immunsystemet, knogler og muskler, forbedret hjerte og kredsløb samt positiv virkning på sindet.

I denne henseende er KOL patienter ikke anderledes. I forhold til raske personer får KOL-patienten åndenød ved en mindre fysiske anstrengelse, hvilket i højere grad fører til en tilværelse, hvor patienten ikke bevæger sig særlig meget. Dette fører let til en ond cirkel, hvor åndenøden forværres, og gør, at man bevæger sig endnu mindre.

Åndenøden opstår blandt andet fordi, at ens lunger har sværere ved at optage ilt og udskille kuldioxid via vejrtrækningen. Derfor er det vigtigt at få brugt ilten optimalt og med færrest mulige kræfter. Når man motionerer, dannes der ekstra blodkar i musklerne, hvilket øger ilttilbuddet til musklerne. Samtidig øger man antallet af røde blodlegemer, som transporterer ilt rundt i kroppen. Det betyder, at musklerne lettere får tilstrækkeligt med ilt. Hvis man styrker blodkredsløbet og muskulaturen ved at dyrke motion, kan man på den måde delvis kompensere for den nedsatte evne til at optage ilt og udskille kuldioxid fra blodet.

Mange KOL-patienter har knogleskørhed på grund af rygning/tidligere rygning og behandling med lægemidlet prednisolon. Motion, hvor man styrker knoglerne, er derfor særlig vigtig hos denne gruppe af patienter.

Ved at træne kan man skabe en positiv cirkel, hvor man gradvis får det bedre og kan klare mere fysisk, hvilket fremmer lysten til motion.

Annonce (læs videre nedenfor)

Hjælp til at udarbejde træningsprogram

Det er en god ide at starte træning i samråd med enten egen læge eller som led i rehabiliteringsprogram .

Hvor meget skal man træne?

Det vigtigste er, at patienten får motioneret minimum tre gange ugentlig i 30 minutter – helst hver dag. De 20 minutter skal være med en intensitet, så man ikke er i stand til af snakke samtidig. Pulsen vil typisk være 110-140.

Når man starter træning, og især hvis man har KOL, vil der være behov for flere pauser. Strukturen i den måde, man træner på, har karakter af intervaltræning, hvor der er indlagt små pauser i selve træningsseancen.

Endelig er det vigtigt, at motion er lystbetonet. Så hvis patienten er glad for dans, er det fornuftigt at kombinere dans med motion. Det er en god idé at variere træningen, så den ikke bliver for ensformig – for eksempel dans dag 1, gåtur dag 2, cykling dag 3, gåtur dag 4 o.s.v. Hvis muskelkraften er meget nedsat, er det tilrådeligt at starte med muskeltræning=styrketræning.

Motion, der indebærer, at patienten samtidig skal bøje sig eller har belastninger på armene, er uhensigtsmæssig, da det hæmmer patientens vejrtrækning. Omvendt kan KOL-patienten have glæde af hjælpemidler som rollator og stave, der aktiverer brystmuskulaturen, som derved også bliver inddraget i vejrtrækningen. Når vejret er dårligt, og patienten ikke kan komme på gaden, er det vigtigt at have alternative motionsmuligheder, for eksempel at kunne bruge en kondicykel eller gå på trapper.

Annonce (læs videre nedenfor)

Medicin og motion

De fleste KOL-patienter kan klare flere fysiske udfordringer og har mindre åndenød, når de tager bronkieudvidende medicin. Generelt kan det anbefales at tage korttidsvirkende bronkieudvidende medicin, før man dyrker motion. Hvis man træner regelmæssigt, vil man efterhånden opleve, at man vil kunne yde endnu mere med mindre åndenød.

Vil du vide mere?

Medicininstruktioner

Er du i tvivl om, hvordan du bruger behandlings-apparaterne?

På Medicininstruktioner.dk viser vi dig, hvordan du bruger de apparater, der findes til behandling af KOL. Vi viser dig også, hvordan du klargør apparaterne, samt hvordan du rengør dem efter brug.

Se instruktionerne her

Test din viden om KOL her

Annonce (læs videre nedenfor)

Læs mere om KOL

Sidst opdateret: 01.02.2012

Annonce