Jeg er multiallergiker, hvad kan jeg gøre?

Spørgsmål:

Jeg er begyndt at slå ud ansigtet, da jeg bruger ansigtsvask. Jeg har fået at vide, at det er fordi jeg ikke kan tåle parabena og lanolin. Hvad skal jeg så gøre, det er jo næsten i alle midler!

Jeg får desuden bylder i munden, selv om jeg prøver på at skifte mellem flere forskelige mærker tandpasta. Findes der et mærke, som er allergivenligt, og hvad kan jeg selv gøre?

Til sidst er der min høfeber. Jeg har næsten prøvet alt, hvad man kan få af høfebermedicin i Danmark, og jeg har også fået sprøjter, men det hjælper ikke rigtigt. Findes der et produkt, måske i udlandet, som virker?

Svar:

Antallet af mennesker med allergiproblemer er hastigt stigende herhjemme og dit allergiproblem hører hjemme i den såkaldte tunge del - din type kaldes i fagsproget multiallergiker. Det vil sige, at du reagerer med en overfølsomhed overfor en række stoffer/produkter, som vi alle omgiver os med i dagligdagen (sæber, shampoo, vaskemidler samt stort set alt indenfor kosmetikområdet). Du skriver, at du har gener fra hud og slimhinder herunder også høfeber.

Da dit samlede problem er så mangesidigt er mit råd til dig at søge din egen læge med henblik på en udredning af, hvad du er overfølsom overfor. Du vil formentligt blive henvist til en speciallæge i allergologi og det kan blive nødvendigt med en såkaldt immunbehandling (desensibilisering) med injektioner gennemført over flere år. Dette er en meget effektiv behandling overfor nogle af de stoffer man er overfølsom overfor.

Der er sæber på markedet som er frie for de stoffer du reagerer overfor (henvend dig på apoteket).

Med hensyn til dine mundhuleproblemer med byldedannelser vil jeg råde dig til at søge din tandlæge i første omgang, idet der kan være et tand/tandkødsproblem, som tandlægen eventuelt kan løse for dig og dermed løse dit slimhindeproblem i mundhulen. Det er næppe din tandpasta, som er årsagen til dine problemer.

Endelig vil jeg foreslå, at du drøfter med din egen læge et forslag til et effektivt middel mod din høfeber. Der findes i dag på markedet en række nye såkaldte antihistaminer med meget få bivirkninger og her bør du efter råd fra din læge prøve dig frem, med henblik på at finde det mest effektive middel. Det kan blive nødvendigt med et supplement med binyrebarkhormon (injektion og/eller tabletter) for eksempel i en periode, hvor dine symptomer er særligt slemme, men husk på at brug af medicin som anført gør det umuligt at udføre en troværdig allergitestning samtidigt. Igen er det vigtigt, at undersøge årsagen til din høfeber og eventuelt iværksætte en behandling af årsagen (immunbehandling som anført ovenfor). Andre former for behandling er blot symptombehandling.

Med venlig hilsen

Hans Ole Svendsen

Speciallæge i almen medicin.

Sidst opdateret: 11.07.2000