Annonce

Pas på dehydrering

Der kan være forskellige årsager til dehydrering, men i det varme sommervejr skal man være ekstra opmærksom på, at man skal drikke mere vand. Men det er der mange, der glemmer. Især børn og ældre mennesker.

Mennesket består i høj grad af vand – faktisk udgøres mellem 45 og 75 procent af vores vægt af vand.

Vores væskebalance er derfor livsvigtig for at vores krop og hjerne fungerer. Væskebalancen er forholdet mellem, hvor meget væske vi får, og hvor meget vi udskiller via sved og urin. Man skal derfor være opmærksom på at få vand nok, da man kan opleve at blive dårlig, hvis man ikke gør.

Man er i større risiko for at dehydrere, hvis vejret er varmt, man har feber eller diarré. Små børn og ældre er i særlig fare for at dehydrere. Ældre mennesker har ofte en svækket tørst, tager vanddrivende medicin og har generelt mindre væske i kroppen, hvilket alt sammen kan bidrage til væskemangel.

Læs også: Undgå dehydrering

Hvor meget skal man drikke?

Det typiske en voksen, der laver moderat fysisk aktivitet, skal drikke om dagen, er 1,5 - 2,5 liter. Det er vel at mærke i lave temperaturer. I sommervejret har man derfor ofte behov for at drikke mere.

Tegn på dehydrering

  • Tørst
  • Træthed/mathed
  • Hovedpine
  • Koncentrationsbesvær
  • Mørk, koncentreret urin: Hvis kroppen er ved at dehydrere, kan nyrerne til en vis grad kompensere ved at lave en mere koncentreret urin. Derfor kan mørk urin være et tegn på dehydrering.
  • Slap hud/tørre slimhinder: Tjek om du er dehydreret ved at klemme huden på din håndryg sammen. Hvis huden bliver stående, i stedet for at falde ned umiddelbart efter, mangler du væske.

Læs også: Hedeslag og solstik

Hvad kan man selv gøre, hvis man er dehydreret?

Hvis man er blevet dehydreret, skal man indtage en masse væske, gerne med lidt salt i. Hvis man er kraftigt dehydreret, har diarré eller opkast, findes der pulvere med salt, bicarbonat og sukker, som fås i håndkøb.

Man kan også selv fremstille denne væske af nedenstående ingredienser:

  • 1 liter vand (på flaske eller kogt hvis du er i udlandet)

  • 2 spiseskefulde almindeligt sukker

  • 1/2 teskefuld salt

  • Saften af en presset citron eller appelsin.

Hvis man har ikke bryder som om at drikke vand med salt i, kan man også spise saltede chips eller lignende.

Selvom det er vigtigt at drikke vand, kan man godt overdrive. For meget vand kan resultere i, at nyrerne ikke kan nå at udskille nok vand, og at man mangler mineraler i kroppen, såsom salt.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Netdoktors egne sider: Drik og undgå dehydrering, Få en sund væskebalance og Diarré.

Sidst opdateret: 03.07.2018

Annonce