Annonce

Oversigt over Vitaminer

Vitamin: Kilder: Nødvendigt for: Anbefalet dagsdosis:
A-vitamin (retinol) Kød, æg og mejeriprodukter. Desuden orange og mørkegrønne grøntsager. Synet, vækst, immunforsvaret, tør hud, appetit og smag. Desuden for fosterets udvikling af organer. Mænd og kvinder: 1 milligram.
B1-vitamin (tiamin) Kornprodukter, bælgfruger og linser. Desuden magert kød og mejeriprodukter. Omdannelsen af kulhydrater til glukose, som er vigtigt for bl.a. hjernen, hjertet og musklers funktion. Mænd: 1,4 mg. Kvinder: 1,1 mg. Ved graviditet og amning stiger behovet med 0,5 mg pr dag.
B2-vitamin (riboflavin) Mejeriprodukter, fuldkornsprodukter, kød, blad-grønt, bælgfrugter og fisk. Vækst, hud, negle, hår, læber og tunge samt synet. Mænd: 1,7 mg. Kvinder: 1,3 mg. Ældre kan nøjes med hhv. 1,5 og 1,2 mg. Gravide: 1,6 mg. Ammende: 1,7 mg pr. dag.
B3-vitamin (Niacin) Kød, fisk, fjerkræ og fuldkornsprodukter. Omsætningen af proteiner, fedt og kulhydrater til energi i kroppen. Mænd: 16 -20 NE, og 1-2 NE mindre som ældre. Kvinder: 15 NE. Gravide: 17 NE. Ammende: 19 NE.
B6-vitamin Magert kød, grøntsager, fuldkornsprodukter og mælk. Omdannelse og udnyttelse af protein og fedt samt dannelse af arvemateriale. Mænd: ca. 1,5 milligram pr. dag. Kvinder: 1,2 milligram pr. dag.
B12-vitamin Magert kød og fisk samt æg og mejeriprodukter. Omsætning af fedt og aminosyrer til protein, hvilket er vigtigt ved celledeling. Vedligeholder nerverne. Mænd og kvinder: 2 mikrogram. Ammende: 2,6 mikrogram.
C-vitamin Citrusfrugter, bær, tomater, blomkål, kartofler og grønne blad-grøntsager. Har betydning for kroppens immunforsvar, der blandt andet beskytter mod virus og bakterier. Mænd og kvinder: 75 mg. Gravide: 85 mg. Ammende: 100 mg.
D-vitamin Æg, fede fisk og fede mælkeprodukter. Øger optagelsen af calcium fra tarmsystemet og er nødvendigt for knoglernes og tændernes omsætning af calcium og fosfat. Sikrer balance i immunsystemet. Mænd og kvinder: 7,5 mikrogram. Ældre, gravide og ammende: 10 mikrogram.
E-vitamin Fedtstoffer, kornprodukter, æg, ost og mælk. Beskytter kroppens celler mod nedbrydning. Kan stimulere immunsystemet. Mænd: 10 mg. Kvinnder: 8 mg. Gravide: 10 mg. Ammende: 11 mg.
K-vitamin Mørkegrønne grøntsager som avocado, broccoli, kål, spinat og vindruer. Derudover lever, nyre, mejeriprodukter, kornprodukter, kød og frugt. Blodets størkningsproces samt dannelsen af vigtige proteiner. Mænd: 0,08 mg. Kvinder: 0,065 mg.
Folsyre Bælgfrugter, grønne grønsager og lever. Desuden kornprodukter, frugt og mælkeprodukter. Gavnligt for de røde blodlegemer og for cellernes deling. Mænd og kvinder: 300 mg. Dog, kvinder ml. 18-30 år: 400 mg. Gravide og ammende: 500 mg.
Pantotensyre Kød, fuldkornsprodukter, broccoli, ærter og bønner er de bedste kilder. Derudover mælk, æg, lever og bælgfrugter. Omdannelsen af maden til energi. Gavner desuden nervesystemet og produktionen af hormoner. Mænd og kvinder: 4-7 milligram.

Læs mere om VITAMINER

Sidst opdateret: 30.09.2009