Sådan falder du i søvn på ét minut

Hvis du ofte stirrer på uret og venter på at falde i søvn, kan du prøve dig med en ny metode, som efter sigende kan få dig til at sove på ingen tid.

Den amerikanske læge og sundhedsekspert Andrew Weil mener at have fundet den ultimative metode til at falde i søvn. Metoden kaldes '4, 7, 8-metoden' eller 'The Relaxing Breath' ('det afslappende åndedræt') og skulle efter sigende kunne få folk til at falde i søvn på bare et enkelt minut.

Dr. Andrew Weil er en af USA's mest benyttede sundhedseksperter, og han anvendes med jævne mellemrum af amerikanske medier som CNN og Huffington Post.

Hans vejrtrækningsøvelse er dog blevet mødt med nogen skepsis fra andre eksperter. Dr. Weil understreger da også, at det kræver to daglige 'træningspas' i to måneder, før man mestrer øvelsen til fulde.

Læs også: Søvn - hvad er normalt?

Sådan laver du 4, 7, 8-metoden:

  1. Pust ud, så meget du kan gennem munden.

  2. Ånd ind gennem næsen, mens du tæller til fire inde i dig selv.

  3. Hold vejret og tæl til syv.

  4. Ånd helt ud gennem munden, mens du tæller til otte.

  5. Gentag det hele tre gange mere.


Læs også: Urolig søvn kan både være sund og sygelig

Hvis du ikke skulle have held med metoden, giver Netdoktors eksperter her gode råd til bedre søvn:

  • Undgå koffeinholdige drikke som kaffe, te og cola efter klokken 17.

  • Sørg for, at dit soveværelse er mørkt og stille og at temperaturen er behagelig.

  • Undgå at være sulten eller at indtage et stort måltid ved sengetid.

  • Gå i seng på samme tid hver aften og stå op på samme tid om morgenen.

  • Undgå kraftig motion de sidste timer før sengetid.

  • Brug eventuelt maske over øjnene og ørepropper.

  • Kig ikke på uret, hvis du vågner om natten.

  • Undgå at tage bekymringer med dig i seng.


Læs hele artiklen her: Gode råd ved søvnproblemer

Få flere nyheder i Netdoktors nyhedsbrev her


Kilder: Medical Daily og bt.dk.

Sidst opdateret: 07.02.2017