TAL med din læge om overvægt

Få søger læge selvom et lille vægttab gør stor gavn

I forhold til hvor mange overvægtige og svært overvægtige, der er i Danmark, er det meget få, som får støtte til at tabe sig hos deres praktiserende læge. Der er rigtig mange overvægtige mennesker og læger, der tror, at det er umuligt at gøre noget ved overvægten. Det er det ikke, men det kan være svært. Det er vigtigt at huske, at det er de første 5 % af vægttabet, der betyder allermest for sundheden, når du er overvægtig eller svært overvægtig – uanset hvad din udgangsvægt er.

Bestil en aftalt forebyggelseskonsultation hos din læge

Hvis du har problemer med at holde din normalvægt eller at tabe dig, når du er overvægtig/svært overvægtig, kan du bestille en tid hos din læge til aftalt forebyggelseskonsultation. Betingelserne for at få en aftalt forebyggelseskonsultation er, at du har forberedt dig, inden du kommer til lægen. For at din læge kan danne sig et indtryk af dit problem, vil det være en hjælp for jer begge, at du tænker din situation godt igennem.

Annonce (læs videre nedenfor)

Sådan forbereder du dig til en forebyggelseskonsultation

Overvej hvorfor du er blevet overvægtig, hvad din overvægt betyder for dig, og hvordan du forestiller dig, at din læge kan støtte dig i at nå dit mål. Lav en beskrivelse af, hvor længe du har været overvægtig, hvem i din familie, der eventuelt også er overvægtige, om du har prøvet at ændre livsstil før og om succeser og fiaskoer. Endelig vil det være rigtigt godt, hvis du selv har et bud på, hvor lang tid det vil tage at få en ny livsstil og et bud på, hvor meget du regner med at tabe dig i alt. Det er ikke sikkert, du har alle svarerne på ovenstående spørgsmål, men prøv at forbered dig så godt som muligt – og husk, at du formentligt ikke kan nå at komme rundt om det hele første gang, hvor du kommer til konsultation. Fortæl lægen, hvad der er det vigtigste for dig, at I snakker om, første gang du kommer – og forbered dig på, at uanset, hvem der kommer til at hjælpe dig på vejen mod en ny livsstil, så tager det lang tid at få nye vaner. Der er ingen mirakelkure på rekordtid. Husk at aftale med lægen, hvad næste skridt er, uanset om du skal støttes i eller uden for praksis. Skal du have hjælp af en anden end din egen læge, kan det være en god ide at aftale, at du undervejs kommer til konsultation hos din egen læge eller en af praksispersonalet for at få fulgt op på forløbet – for eksempel hver fjerde måned.

Barrierer hos patienterne og lægerne for at tale om overvægt

Det kan der være mange årsager til, at det kan være svært at komme i gang med et vægttab. Typiske barrierer hos patienterne er flovhed ikke at kunne klare det selv, følelsen af, at det burde de kunne, eller tidligere fiaskoer måske oven i købet sammen med deres læge. Nogle patienter er også meget generte og måske bange for at se sandheden i øjnene, når de skal op på vægten. Mange mennesker – også normalvægtige, kan ikke lide at veje sig eller blive vejet. Endelig er der en del mennesker, som ikke ved, at overvægt kan være en risikofaktor til flere alvorlige sygdomme.

Lægerne kan også have barrierer for at påtale overvægt. De føler, at de træder ind over private grænser hos patienten, eller huske tidligere fiaskoer ved forsøg på at ændre vaner. Lægerne kan også være usikre på, hvordan de skal hjælpe, hvis de ikke synes, at de har tiden til det, og der ikke er henvisningsmuligheder i lokalområdet. Lægerne kan selv være overvægtige og have en tendens til at negligere symptomet overvægt.

Annonce (læs videre nedenfor)

Hvorfor er det vigtigt at være normalvægtig?

Overvægt er ikke en sygdom, men et symptom på at du indtager mere energi, end du har brug for. Det er vigtigt, at du forholder dig til din overvægt, fordi du har en øget risiko for at blive syg af din overvægt.

De sygdomme, som du risikerer at påføre dig selv, når du er overvægtig, er mange og meget forskellige. Her skal blot nævnes nogle almindelige: type 2 sukkersyge, hjertekarsygdom, slidgigt, visse kræftformer, galdesten, astma, depression og lavt selvværd.

Der er således en rigtig god grund til at beslutte sig for at gøre noget ved din overvægt. Jo før jo bedre.

Hvornår bør du tale med din læge?

Hvis du ikke kan passe dit tøj fra sidste år, så tag alt tøjet af, kig dig i spejlet for at se, om du har en æblefacon med rund mave og smalle hofter. Måske kan du få fat i en stor delle et sted på kroppen? Tag et målebånd og mål din talje ved at lægge målebåndet midt mellem nederste del af dine ribben ude i siden og øverste del af hoftebenet i siden. Hvis dit taljemål er større end 88 cm og du er kvinde – bør du tage en snak med din læge. Hvis dit taljemål er større end 102 cm og du er mand – bør du ligeledes tage en snak med din læge. En anden metode til at vurdere vægten er at regne BMI ud. BMI står for bodymassindex og bestemmes ved at måle vægten i kg og dividere med højden i anden potens – få udregnet dit BMI her . Er dit BMI større end 25, tyder det på overvægt. Er dit BMI større end 30, tyder det på svær overvægt, og du er i stærkt øget risiko for at få en følgesygdom til overvægten. Tag en snak med din læge – jo før jo nemmere.

Din læge kan vurdere, hvad din overvægt betyder for dig i forhold til eventuelle andre risikofaktorer for sygdom. Hvis du vil gøre noget afgørende godt for dig selv, er det vigtigt, at du får mulighed for at drøfte effekten af eventuelle tiltag i forhold til en ny livsstil. Rygning, fysisk inaktivitet, forhøjet blodtryk, forhøjet blodsukker, forhøjet cholesterol er andre risikofaktorer for at pådrage sig en livsstilssygdom.

Behandling af overvægt

Overordnet skal du bruge mere energi, end du indtager for at tabe dig. Du taber dig, hvis du spiser færre kalorier, end du plejer og har samme fysiske aktivitetsniveau eller ved at spise, som du plejer, og øge det fysiske aktivitetsniveau. Hvis du er svært overvægtig med et BMI større end 30, er det oftest nemmest og mest skånsomt for kroppen at indtage færre kalorier, idet kroppen i forvejen er belastet af mange kilo. Du kan med fordel spise en kost med lavt kalorieindhold pr. 100 g, idet mængden af mad i vægt så ikke skal nedsættes. Vejer du kun lidt for meget, kan du med fordel skrue op for det fysiske aktivitetsniveau. Muligheden er selvfølgelig også at kombinere kost og motion.

Du kan bedst selv afgøre, hvad der fungerer bedst for dig. Vigtigst af alt er at sætte sig realistiske mål, have tålmodighed og huske på, at hver dag skal være rar, da du er ved at ændre din måde at leve på, og du skal have nye vaner, som du skal leve med hver dag resten af dit liv. Små skridt tager tid, og der er ingen mirakelkure – men et godt liv er i vente forude. Der findes støttemedicin, som er beregnet til patienter, der har BMI større end 30 eller følgesygdom til overvægten og et BMI større end 27.

Endelig tilbydes forskellige former for kirurgi til svært overvægtige med BMI større end 40, der har forsøgt alle de tilgængelige ikke-kirurgiske tilbud.

Nogle praktiserende læger laver selv livsstilskonsultationer og andre læger har personale, der er uddannet til det. I nogle kommuner er der tilbud om kurser i sund livsstil. Du må selv tjekke i din kommune, da tilbuddene er meget forskellige.

Fordele ved vægttab

Der er mange fordele ved vægttab. Du får nemmere ved at bevæge dig – og fysisk aktivitet er af afgørende betydning for et godt helbred. De fleste føler et større overskud, føler sig mere uafhængige, sveder mindre, kan binde sine sko igen, eller selv tørre sig bagi. Rigtigt mange normalvægtige aner ikke, hvad overvægtige er generet af i deres dagligdag. En svært overvægtig, der falder hjemme, kan oftest ikke komme op og stå af sig selv.

De fleste overvægtige på livsstilsændring har fokus at få et slankere udseende, og ofte er det et vigtigt tema for den overvægtige, når de søger hjælp. De vil gerne være mere attraktive i forhold til deres udseende.

Psyken og kroppen skal følge med vægttabet

Der kan også være ulemper ved vægttab. Nogle mennesker bliver uventet og pludseligt usikre på sig selv, specielt hvis de taber sig for hurtigt. De får en hel ny identitet udadtil, som kan være svær at håndtere. Dette er endnu et godt argument for en langsom ændring af livsstilen. Huden på kroppen i ansigtet og på arme og ben kan blive for stor – og et godt stykke arbejde skal lægges i for at blive strammet op. Om der skal støttes op med plastikkirurgi efterfølgende, skal vurderes af læger. Også her anbefales tålmodighed. Vent op til et par år efter det ønskede vægttab er opnået, før du beslutter dig for kirurgisk korrektion af overskydende hud efter vægttab.

Sidst opdateret: 06.01.2009