C-vitamin

Hvad er C-vitamin?

C-vitamin er det almindelige navn for stoffet askorbinsyre. Når man køber vitaminpiller, er stoffet ofte den form, der kaldes askorbat, for eksempel Natrium-askorbat. Hvor de fleste dyr selv danner C-vitamin i kroppen, hører mennesket til de få arter, der ikke selv kan danne stoffet.

C-vitamin optages fra den del af tyndtarmen, der starter nærmest mavesækken (på latin jejunum). Man anslår, at det samlede indhold af C-vitamin i kroppen under normale omstændigheder er cirka 1,5 gram.

C-vitamin (askorbinsyre) har en række meget vigtige funktioner i kroppen. C-vitamin medvirker fx som hjælpestof for flere enzymer, der er involveret i dannelse af collagen (protein i bindevæv), karnitin og neurotransmittere (signalstoffer). C-vitamin medvirker til at forbedre optagelsen af jern (non-hæmjern) fra maden og er en såkaldt antioxidant. Behovet for C-vitamin er øget ved stærk fysisk aktivitet, fx atleter og personer der er under ekstremt fysisk stress. Årsagen er formentlig en kombination af øget behov/forbrug og øget udskillelse med urinen.

Hvad bruger kroppen C-vitamin til?

C-vitamin (askorbinsyre) er en antioxidant, der fx kan inaktivere mulige kræftfremkaldende stoffer som nitrosaminer. C-vitamin har betydning for kroppens immunforsvar, dannelse af aminosyrer og dannelsen af hormonerne noradrenalin og adrenalin.

Immunforsvar: C-vitamin har indvirkning på kroppens immunforsvar og beskytter blandt andet imod virus og bakterier.

Dannelse af aminosyre: Sammen med jern er C-vitamin nødvendigt for dannelsen af en af de 20 aminosyrer, kroppen bruger til at opbygge protein. Denne aminosyre indgår i proteinet kollagen, der er den vigtig bestanddel i sener, brusk, tandkød og knogler. Mangler man kollagen medfører det, at de mindste blodkar bliver skøre, og sår heler dårligt. Da der indgår kollagen i både brusk og knogler, bliver dannelsen af dette væv også defekt. Får man ikke tilstrækkelig C-vitamin, medfører det på længere sigt skørbug (alvorlig C-vitaminmangel).

Dannelse af hormonerne nordadrenalin og adrenalin: C-vitamin bruges af binyrerne til at danne hormonet noradrenalin og adrenalin. Adrenalin bruges blandt andet som signalstof fra nerveceller, når man er fysisk aktiv, og hjertet skal øge pulsen, men også når der skal sendes signal til de små hår på armene, til at de skal rejse sig ved kulde.

C-vitamin findes i store mængder i binyrerne, bugspytkirtlen, testiklerne, æggestokkene og i de hvide blodlegemer.

Der er nogle undersøgelser, som tyder på, at personer med en høj indtagelse af vitamin C har en lavere forekomst af hjertekarsygdomme og kræft, men man mangler flere undersøgelser for at kunne give sikre anbefalinger. Man ved ikke om den mulige effekt skyldes vitamin C, eller om det er andre stoffer i grønt, frugt og bær, der er ansvarlig for den sygdomsbeskyttende virkning.

Hvor findes C-vitamin i kosten?

Citrusfrugter, kiwier, bær (fx solbær), tomater, blomkål, nye kartofler og grønne bladgrøntsager er rigtig gode kilder til C-vitamin. I Danmark får vi den største del af vores C-vitamin fra grønsager, frugt og kartofler. C-vitamin er også ofte tilsat som konserveringsmiddel i kosten. C-vitaminet nedbrydes af kogning, lys, ilt, rygning og varme.

C-vitamin øger optagelsen af den type jern, der findes i grøntsager og lignende med op til fire gange. Det øger dog ikke optagelsen af jern fra kød- og blodprodukter.

Hvor meget C-vitamin må man tage?

Anbefalet daglig dosis C-vitamin for voksne mænd og kvinder er 75 milligram per døgn. Gravide og ammende bør dog indtage henholdsvis 85 og 100 milligram per døgn. Generelt kan man tåle en del uden bivirkninger. Overskud, det vil sige C-vitamin der ikke optages i tarmen, udskilles gennem urinen. Store doser C-vitamin fra tilskud, men ikke fra fødevarer, kan give diarré. Spiser man store mængder, nedsættes den procentvise optagelse kraftigt.

Hvad er symptomerne på C-vitaminmangel?

I Danmark og andre industrialiserede lande ses sygdommen skørbug som følge af C-vitaminmangel meget sjældent og stort set kun hos personer der spiser meget ensidigt. Tidligere har der været stor fokus på, at C-vitamin kunne forebygge forkølelser hos i øvrigt raske personer. I undersøgelser har man ikke kunnet påvise dette. Måske kan C-vitamin hos personer med stærk fysisk aktivitet reducere hyppighed af forkølelser.

De første tegn på C-vitaminmangel (skørbug) kan være:

  • Træthed/udmattethed
  • Irritabilitet
  • Muskel- og knoglesmerter
  • Blødninger (røde/brune pletter) i huden.

Senere symptomer er:

  • Hævet og blødende tandkød
  • Åndedrætsbesvær
  • Depression
  • Kramper og chok.

I udviklingslande er skørbug hyppig, specielt i flygtningelejre og i katastrofesituationer, hvor nødhjælpsrationerne ikke indeholder C-vitamin.

Hvordan stilles diagnosen C-vitaminmangel?

C-vitaminmangel kan opdages ved at måle indholdet af C-vitamin i blodet men det er ikke en rutineblodprøve. Hos børn kan røntgenbilleder af knoglerne nogle gange hjælpe til at afsløre C-vitaminmangel.

Hvordan behandles C-vitaminmangel?

Ved C-vitaminmangel består behandlingen i at give tilskud af C-vitamin.

Hvad skal man være opmærksom på?

Man skal være forsigtig med at indtage C-vitamin, hvis man:

  • har øget jernindhold i kroppen.
  • har diarré.
  • har tendens til nyresten.
  • er i behandling med blodfortyndende medicin. Er man i tvivl om, hvorvidt man skal eller ikke skal tage tilskud af C-vitamin, bør man konsultere sin læge.

Hvad er symptomerne på overdosering af C-vitamin?

Overdosering sker kun sjældent, da C-vitamin er vandopløseligt og kroppen derfor kan udskille overskud af C-vitamin gennem urinen. Indtager man mere end to-fire gram C-vitamin dagligt, kan det medføre diarré og risiko for nyresten. Overdosering kan også give oppustethed.

Holder man op med at spise C-vitamin, efter at have indtaget store doser C-vitamin igennem længere tid, kan det give symptomer på C-vitaminmangel.

C-vitamin og medicin

Får man receptpligtig medicin eller benytter håndkøbsmedicin i en længere periode anbefales det generelt, at man kontakter sin læge eller forhører sig på apoteket med hensyn til vitaminer og eventuelt vitamintilskud. Store doser C-vitamin kan forstærke virkningen af blodfortyndende medicin.

Læs mere om VITAMINER

Sidst opdateret: 11.06.2019