Jeg vabler på kroppen, hvad kan det være?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Jeg skriver i håbet om, at I kan hjælpe mig med et problem jeg har, som går mig meget på. Jeg har for ca. 4 måneder siden fået en betændelsestilstand på kroppen, som startede på fødderne, og senere bredte sig til hænder og skridtet. Der startede med at komme et lille sår på mit ben, der lignede en vabel, hvorefter såret bredte sig til flere og flere sår, på både mine fødder, hænder og skridt. Sårene breder sig meget hurtigt og svier en del.

I starten er de ret store og tykke og har det med at se lidt oppustede ud. Senere tørrer sårerne, og de klør meget. Når et sår tører ud, dannes et lille ar, og nye sår kommer igen til syne. Min læge kender ikke til tilfældet, men tror det er en inflektion. Jeg har været ved min egen læge tre gange, og har endnu ikke fået noget svar på, hvad det kan være, eller fået et produkt, der hjælper. Første gang fik jeg en recept på en creme ved navn ibaril, som kun hjælper mod kløen, men dog virker det, som om sårene bare bliver endnu større af den. Anden gang fik jeg nogle piller (Hexabotin), som også var uden effekt. Jeg håber, I har tid til at svare på mit spørgsmål, og ved, hvad det kan være. På forhånd tak.

Med venlig hilsen en spørger

Svar

Kære Spørger

Din beskrivelse af hudlidelsen, som har varet i 4 måneder, og som begyndte på fødder og senere bredte sig til hænder og skridtet med ”betændelses tilstand” og ”vabler”, svarer bedst til en pustuløs hudlidelse. Havde tilstanden holdt sig til hænder og fødder, ville den sandsynlige diagnose have været pustolosis palmoplantaris; men med spredningen til kroppen, er det formentlig pustuløs psoriasis. Der er ikke infektion i hudlæsionerne. Vablerne eller pustlerne, som de hedder, indeholder ikke bakterier. Derfor har dine piller ikke haft effekt. Du bør bede din læge om at henvise dig til hudlæge til sikringen af diagnosen og til snarest muligt at få behandling, der i starten nok vil være en kombination af piller og salve.

Venlig hilsen

Hugh Zachariae

Speciallæge i hudsygdomme

Sidst opdateret: 22.09.2008