Annonce

A-vitamin

Generelt om A-vitamin

Vitamin A er et fedtopløseligt vitamin, som er nødvendigt for blandt andet syn, forplantningsevne, immunforsvaret, regulering af arveanlæg, slimhinder og vækst. Svær mangel på A-vitamin kan medføre infektion, natteblindhed, blindhed og i sidste ende døden.

I kosten er de vigtigste former for A-vitamin retinol, retinal og retinsyre, som findes i fødevarer fra dyreverdenen (animalske fødevarer) og karotener fra planteriget, hvoraf ß-karoten er den vigtigste. De kan alle omdannes til retinol i kroppen.

Vitamin A deponeres i lever og fedtvæv til senere brug. Vitaminet opbevares forholdsvis længe i kroppen, og behøver ikke at blive tilført dagligt med kosten. At spise lever én gang om ugen skulle være tilstrækkeligt.

Annonce (læs videre nedenfor)

Hvad bruger kroppen A-vitamin til?

A-vitamin (retinol) virker på flere områder:

  • Betydning for synet. Det bruges til produktionen af et farvestof i øjets nethinde (synspurpur), der er nødvendigt for at kunne se i dunkel belysning. Synspurpur aktiveres, når lyset rammer øjets nethinde, hvilket skaber det elektriske signal, som via nervebanerne sendes til hjernen og bliver til et billede.

  • Desuden har vitaminet betydning for vækst, for dannelsen af nye sædceller og smagssansen.

  • A-vitamin er også vigtigt for immunforsvaret, og imod bakterielle infektioner.

  • Modvirker tør hud.

  • Endelig har A-vitaminet betydning for regulering af generne, og blandt andet derfor for fosterets udvikling af de forskellige organer.
Annonce (læs videre nedenfor)

Hvor findes det i kosten?

A-vitamin findes både i animalske produkter, især i lever, fisk, æg, berigede magariner og mejeriprodukter. Desuden også i frugt og grønt, især med orange og mørkegrønne farver, for eksempel gulerødder, spinat, grønkål, abrikoser og meloner.

Lever og fisk - Samt orange og mørkegrønne grøntsager

Annonce (læs videre nedenfor)

Hvor meget må jeg tage?

Den anbefalede daglige dosis er cirka 1 milligram om dagen. Vitamin A angives i retinoækvivalenter (RE).

1 RE = 1 mikrogram retinol = 12 mikrogram ß-karoten

Det anbefalede indtag er på 800 RE for kvinder og 900 RE for mænd. I Danmark er det yderst sjældent, at mennesker får mangel på A-vitamin, men man kan få for meget A-vitamin, især hvis man spiser en fedtrig kost med meget lever.

Direkte forgiftninger ses ved mere end 15 milligram om dagen.

Hvem har øget risiko for at komme i A-vitamin mangel?

I Danmark giver blandt andre følgende tilstande en øget risiko for A-vitamin mangel:

  • Alderdom.

  • Ensidige kostvaner.

  • Kroniske sygdomme og lægemidler, der nedsætter optagelsen af fedt fra tarmen.

  • Graviditet og amning.

  • Kroniske sygdomme, der påvirker optagelsen af næringstoffer.

  • Stort alkoholforbrug .

  • Langvarige slankekure .
Annonce (læs videre nedenfor)

Hvad er symptomerne på mangel?

Nedsat modstandskraft ved infektioner, natteblindhed, og tør hud.

Diagnosen stilles ved, at lægen tager en blodprøve og måler indholdet af retinol.

Hvordan behandles A-Vitamin mangel?

For personer med nedsat fedt-optagelse fra tarmen er behandlingen forebyggende med store mængder A-vitamin. Blodets indhold af retinol måles løbende.

Er der noget, jeg skal være opmærksom på, hvis jeg er gravid?

For stor indtagelse af vitamin A er skadeligt og giver øget risiko for misdannelser hos fosteret. Gravide og ammende kvinder bør ikke spise lever eller tage A-vitamintilskud, udover hvad der findes i almindelige vitamintabletter beregnet for gravide.

Specielt kranieknogler, centralnervesystem og hjerte er udsat. Derfor frarådes gravide at spise kalve- og svinelever, samt at tage kosttilskud med vitamin A. Indholdet i en almindelig vitamintablet er passende, men bedst er det at tage de særlige multivitaminpræparater til gravide, som har et lavere vitamin A indhold.

Da A-vitamin er fedtopløseligt, udskilles det formodentlig i modermælken, så store doser her indebærer også en forgiftningsrisiko for barnet.

Hvad er symptomerne på overdosering?

Den akutte forgiftning:

Indtager du på én gang en dosis på mere end 100 milligram (100 gange anbefalet daglig dosis ), kan det mødføre akut forgiftning med:

  • Forhøjet tryk i hjernen og hovedpine.

  • Kvalme og opkastning.

  • Irritabilitet og kramper.

Ved meget store enkeltdosis-forgiftninger ses desuden Kløe og afskalning af huden.

Længere tids overdosering:

Doser større end 15 milligram kan i værste fald give alvorlige forgiftninger. Indtagelse af 5-10 gange den anbefalede dosis over en længere periode kan forårsage

  • Øget tryk i centralnervesystemet med hovedpine.

  • Opkastning.

  • Tørre slimhinder og hud.

  • Knoglesmerter.

  • Leverpåvirkning.

Advarsel!

Ved stærkt nedsat nyrefunktion bør man ikke tage kosttilskud med A-vitamin. Er du i tvivl så kontakt din læge.

Må vitaminerne/mineralerne indtages sammen med andre lægemidler?

  • Man kan risikere at få for lidt A-vitamin, ved langvarig brug af syreneutraliserende lægemidler.

  • Må ikke tages samtidig med kolesterolsænkende stoffer, som virker ved at binde galdesyrer.

  • Der findes forskellige lægemidler, som nedsætter fedtoptagelsen i tarmen, for eksempel paraffinolie og kolestyramin og orlistat. Da A-vitamin er opløst i fedtet, vil det derfor blive optaget mindre A-vitamin.

Se oversigt over kostens indhold af vitaminer .

Læs mere om VITAMINER

Sidst opdateret: 13.01.2009

Annonce